Comisiile de expertiză medico militară
Pentru aplicarea prevederilor art. 1 alin. (4) din Criteriile si normele de diagnostic clinic, diagnostic functional si de evaluare a capacitatii de munca pe baza carora se stabileste aptitudinea si incadrarea in grade de invaliditate pentru cadrele militare, soldatii si gradatii profesionisti, politistii si functionarii publici cu statut special din sistemul administratiei penitenciare, aprobate prin HGR 56/2012,
luand in considerare dispozitiile art. 26 alin. (2), art. 27 alin. (1) si art. 30 din Legea 446/2006 privind pregatirea populatiei pentru aparare, cu modificarile si completarile ulterioare, ale art. 42 lit. b), art. 85 alin. 1 lit. b) si c) si alin. 2 din Legea 80/1995 privind statutul cadrelor militare, cu modificarile si completarile ulterioare, ale art. 45 alin. (1) lit. c) si d) din Legea 384/2006 privind statutul soldatilor si gradatilor profesionisti, cu modificarile si completarile ulterioare, ale art. 69 alin. (1) lit. b) din Legea 360/2002 privind Statutul politistului, cu modificarile si completarile ulterioare, ale art. 79 alin. (2) din Legea 293/2004 privind Statutul functionarilor publici cu statut special din Administratia Nationala a Penitenciarelor, republicata, cu modificarile ulterioare, ale art. 71 din Legea 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificarile si completarile ulterioare, ale art. 7 alin. (2^1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului 82/2006 pentru recunoasterea meritelor personalului armatei participant la actiuni militare si acordarea unor drepturi acestuia si urmasilor celui decedat, aprobata cu modificari prin Legea 111/2007, cu modificarile si completarile ulterioare, ale art. 3 si art. 5 alin. 2 din Legea 44/1994 privind veteranii de razboi, precum si unele drepturi ale invalizilor si vaduvelor de razboi, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, ale art. 6 alin. (4^1) din HGR 270/1999 privind stabilirea conditiilor de acordare a asistentei medicale, medicamentelor, concediilor medicale si scutirilor medicale cadrelor militare in activitate, cu modificarile si completarile ulterioare, ale art. 5 din HGR 677/2003 privind conditiile de acordare in mod gratuit a asistentei medicale si psihologice, a medicamentelor si protezelor pentru politisti, cu modificarile si completarile ulterioare, ale art. 6 din HGR 1.996/2004 privind conditiile de acordare in mod gratuit a asistentei medicale si psihologice, a medicamentelor si a protezelor pentru functionarii publici cu statut special din sistemul administratiei penitenciare, cu modificarile si completarile ulterioare, si ale Hotararii Guvernului 584/2005 privind finantarea unitatilor sanitare din sistemul de aparare, ordine publica, siguranta nationala si autoritate judecatoreasca, cu modificarile ulterioare,
in temeiul prevederilor art. 33 alin. (1) din Legea 346/2006 privind organizarea si functionarea Ministerului Apararii Nationale, cu modificarile ulterioare, ale art. 7 alin. (5) din Ordonanta de urgenta a Guvernului 30/2007 privind organizarea si functionarea Ministerului Administratiei si Internelor, aprobata cu modificari prin Legea 15/2008, cu modificarile si completarile ulterioare, si ale art. 23 alin. 3 din Legea 14/1992 privind organizarea si functionarea Serviciului Roman de Informatii, cu modificarile si completarile ulterioare,
ministrul apararii nationale, ministrul administratiei si internelor si directorul Serviciului Roman de Informatii emit prezentul ordin.
CAP. I
Dispozitii generale
ART. 1
Evaluarea capacitatii de munca in vederea stabilirii aptitudinii fata de indeplinirea serviciului militar/in politie/in sistemul administratiei penitenciare/pentru a urma institutii militare de invatamant sau, dupa caz, a gradului de invaliditate se efectueaza de catre:
a) comisiile de expertiza medico-militara de pe langa spitalele prevazute in anexa 1, denumite in continuare comisii de expertiza medico-militara;
b) comisiile centrale de expertiza medico-militara ale Ministerului Apararii Nationale, Ministerului Administratiei si Internelor si Serviciului Roman de Informatii.
ART. 2
(1) Sunt supuse evaluarii capacitatii de munca, in vederea stabilirii aptitudinii fata de indeplinirea serviciului militar/in politie/in sistemul administratiei penitenciare/pentru a urma institutii militare de invatamant sau, dupa caz, a gradului de invaliditate de catre comisiile de expertiza medico-militara prevazute la art. 1, urmatoarele categorii de persoane:
a) cadrele militare in activitate, soldatii si gradatii profesionisti, politistii si functionarii publici cu statut special din sistemul administratiei penitenciare;
b) cadrele militare trecute in rezerva/retragere, soldatii si gradatii profesionisti trecuti in rezerva ca urmare a incetarii raporturilor de munca dupa intrarea in vigoare a Legii 51/2010 pentru modificarea si completarea Legii 384/2006 privind statutul soldatilor si gradatilor profesionisti, politistii si functionarii publici cu statut special din sistemul administratiei penitenciare, ale caror raporturi de serviciu au incetat sau care beneficiaza de pensie de invaliditate de la casele de pensii sectoriale;
c) elevii liceelor militare si cei ai scolilor militare/scolilor de agenti de politie sau studentii unei institutii de invatamant din sistemul de aparare nationala, ordine publica si siguranta nationala pentru formarea cadrelor militare, politistilor si functionarilor publici cu statut special din sistemul administratiei penitenciare;
d) sotul supravietuitor, in rezerva sau in retragere, incadrat in grad de invaliditate, beneficiar al pensiei de urmas.
(2) Atributiile comisiilor de specialitate prevazute de dispozitiile art. 5 din HGR 677/2003 privind conditiile de acordare in mod gratuit a asistentei medicale si psihologice, a medicamentelor si protezelor pentru politisti, cu modificarile si completarile ulterioare, ale art. 6 din HGR 1.996/2004 privind conditiile de acordare in mod gratuit a asistentei medicale si psihologice, a medicamentelor si a protezelor pentru functionarii publici cu statut special din sistemul administratiei penitenciare, cu modificarile si completarile ulterioare, si ale art. 6 din HGR 270/1999 privind stabilirea conditiilor de acordare a asistentei medicale, medicamentelor, concediilor medicale si scutirilor medicale cadrelor militare in activitate, cu modificarile si completarile ulterioare, sunt indeplinite, dupa caz, de comisiile prevazute la art. 1.
(3) Atributiile prevazute la art. 3 si art. 5 alin. 2 din Legea 44/1994 privind veteranii de razboi, precum si unele drepturi ale invalizilor si vaduvelor de razboi, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cele prevazute la art. 26 alin. (2), art. 27 alin. (1) si art. 30 din Legea 446/2006 privind pregatirea populatiei pentru aparare, cu modificarile si completarile ulterioare, sunt indeplinite, dupa caz, de comisiile prevazute la art. 1.
(4) Comisiile de expertiza medico-militara prevazute la art. 1 pot desfasura activitati de expertiza si in alte situatii neprevazute daca competenta nu apartine altui organism.
ART. 3
(1) Comisiile de expertiza medico-militara prevazute la art. 1 emit documente specifice de expertiza medico-militara, dupa cum urmeaza:
a) decizie medicala emisa de catre comisia de expertiza medico-militara, conform modelului prezentat in anexa 2;
b) decizie medicala emisa de catre comisia centrala de expertiza medico-militara, conform modelului prezentat in anexa 3;
c) certificat medical pentru situatiile in care este necesara prelungirea concediului medical pana la termenul de 180 de zile, in continuarea celor 90 de zile de absenta din motive medicale, conform modelului prezentat in anexa 4;
d) certificat medical de recuperare pentru situatiile in care este necesara prelungirea concediului medical cu pana la 120 de zile, in continuarea celor 180 de zile, cand sunt posibilitati de recuperare sau, in cazul unor boli speciale, prevazute la art. 6 alin. (4^1) din HGR 270/1999, cu modificarile si completarile ulterioare, la art. 5 din HGR 677/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, si la art. 6 alin. (5^1) din HGR 1.996/2004, cu modificarile si completarile ulterioare, conform modelului prezentat in anexa 5;
e) aviz medical, in situatiile prevazute la art. 9, conform modelului prezentat in anexa 6.
(2) Comisiile de expertiza medico-militara prevazute la art. 1 pot propune pentrucategoriile de personal mentionate la art. 2 alin. (1) urmatoarele tipuri de aptitudine fata de indeplinirea serviciului militar/in politie/in sistemul administratiei penitenciare sau pentru a urma institutii militare de invatamant:
a) APT - apt pentru serviciul militar combatant in timp de pace si razboi/apt pentru indeplinirea serviciului in politie/apt pentru indeplinirea serviciului in sistemul administratiei penitenciare;
b) APT LIMITAT (AL) - apt limitat in timp de pace si razboi/apt limitat pentru indeplinirea serviciului in politie/apt limitat pentru indeplinirea serviciului in sistemul administratiei penitenciare;
c) INAPT PACE, APT LIMITAT LA RAZBOI (IPALR) - inapt pentru serviciul militar in timp de pace, apt limitat la razboi/inapt pentru indeplinirea serviciului in politie in timp de pace, apt limitat la razboi/inapt pentru indeplinirea serviciului in sistemul administratiei penitenciare;
d) INAPT, CU SCOATERE DIN EVIDENTA (ISE) - inapt pentru serviciul militar, cu scoatere din evidenta/inapt pentru indeplinirea serviciului in politie, cu scoatere din evidenta/inapt pentru indeplinirea serviciului in sistemul administratiei penitenciare, cu scoatere din evidenta;
e) APT/INAPT pentru a urma institutii de invatamant militar/similare;
f) APT/INAPT misiune externa.
CAP. II
Comisiile de expertiza medico-militara
ART. 4
(1) Comisiile de expertiza medico-militara au urmatoarea componenta:
a) presedinte: medic specialist/primar expertiza medicala a capacitatii de munca;
b) 4 sau 6 membri - medici primari sau specialisti din sectiile/compartimentele spitalului;
c) secretar - un subofiter sanitar/functionar public cu statut special/salariat civil din spitalul respectiv, fara drept de vot in cadrul comisiei.
(2) Pana la ocuparea functiei de medic specialist/primar expertiza medicala a capacitatii de munca, presedinte interimar al comisiei de expertiza medico-militara este un medic specialist/primar boli interne sau comandantul/directorul general/directorul medical al spitalului, atunci cand acesta are studii superioare medicale.
(3) Componenta nominala a comisiilor de expertiza medico-militara se stabileste prin dispozitie/ordin a/al sefului Directiei medicale a Ministerului Apararii Nationale, a/al directorului Directiei medicale a Ministerului Administratiei si Internelor sau/si a/al sefului Directiei medicale a Serviciului Roman de Informatii, in baza propunerilor comandantilor/directorilor generali ai spitalelor, avizate de presedintii comisiilor centrale de expertiza medico-militare.
(4) Pentru asigurarea functionarii comisiilor de expertiza medico-militara, odata cu numirea membrilor titulari se desemneaza un numar egal de inlocuitori ai acestora, inclusiv pentru presedinte si secretar.
(5) Componenta nominala a comisiilor de expertiza medico-militara se consemneaza in ordinul/dispozitia de zi pe unitate al/a spitalului, la inceputul fiecarui an calendaristic.
ART. 5
(1) Comisia de expertiza medico-militara are urmatoarele atributii:
a) propune tipul de aptitudine pentru indeplinirea serviciului militar/in politie/in sistemul administratiei penitenciare, in conformitate cu Criteriile si normele de diagnostic clinic, diagnostic functional si de evaluare a capacitatii de munca pe baza carora se stabileste aptitudinea si incadrarea in grade de invaliditate pentru cadrele militare, soldatii si gradatii profesionisti, politistii si functionarii publici cu statut special din sistemul administratiei penitenciare, aprobate prin HGR 56/2012, denumite in continuare Criterii si norme de diagnostic clinic, diagnostic functional si de evaluare a capacitatii de munca;
b) propune "aptitudinea pentru a urma institutii militare de invatamant/similare" pentru categoriile de personal prevazute la art. 2 alin. (1) lit. c), pe timpul scolarizarii in institutiile mentionate, inainte de absolvire sau pana la obtinerea primului grad;
c) consemneaza in decizia medicala, in cazul accidentelor de munca, legatura de cauzalitate intre accident si procesul de munca sau indeplinirea indatoririlor serviciului militar, a serviciului politienesc, respectiv a serviciului public in calitate de functionar public cu statut special din sistemul administratiei penitenciare, dupa caz, pe baza concluziei procesului-verbal de cercetare a evenimentului intocmit de organele abilitate conform legii/formularului pentru inregistrarea accidentului de munca, denumit in continuare FIAM;
d) stabileste incadrarea sau neincadrarea in grad de invaliditate pentru persoanele prevazute la art. 2 alin. (1) lit. a), b) si d), in conformitate cu Criteriile si normele de diagnostic clinic, diagnostic functional si de evaluare a capacitatii de munca;
e) consemneaza, in baza documentelor emise de catre structurile abilitate, cauza invaliditatii, in conformitate cu prevederile Legii 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cu prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului 82/2006 pentru recunoasterea meritelor personalului armatei participant la actiuni militare si acordarea unor drepturi acestuia si urmasilor celui decedat, aprobata cu modificari prin Legea 111/2007, cu modificarile si completarile ulterioare. Aceasta se va inscrie doar pe prima decizie de incadrare in grad de invaliditate. Ulterior, cauza invaliditatii se va consemna numai in situatia in care sunt elemente suplimentare care pot duce la schimbarea acesteia. In situatia in care nu exista documente care sa ateste caracterul de boala profesionala sau accident de munca, cauza invaliditatii se consemneaza ca fiind boala obisnuita sau accident care nu are legatura cu munca;
f) emite decizii medicale pentru consemnarea legaturii de cauzalitate intre deces si indeplinirea serviciului militar in cazul cadrelor militare si soldatilor si gradatilor profesionisti din Ministerul Apararii Nationale ce fac obiectul prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului 82/2006, aprobatacu modificari prin Legea 111/2007, cu modificarile si completarile ulterioare;
g) stabileste termenele de revizuire medicala pentru pensionarii de invaliditate si efectueaza revizuirea medicala periodica, conform Criteriilor si normelor de diagnostic clinic, diagnostic functional si de evaluare a capacitatii de munca. Termenul de revizuire a gradului de invaliditate este de regula un an, dar, la propunerea presedintelui comisiei de expertiza medico-militara, acesta poate fi mai mare, dar nu mai mult de 3 ani. Nerespectarea termenului stabilit de catre comisia de expertiza medico-militara din motive neimputabile pensionarului se mentioneaza pe decizia medicala de revizuire;
h) stabileste termenele de revizuire medicala pentru cei clasati "apt limitat" la interval de 3, 6, 12 luni, dupa caz. Prezentarea la comisie la termenul de revizuire este o obligatie a persoanei expertizate, fara notificare din partea comisiei. Neprezentarea la comisie trebuie sa fie temeinic motivata printrun raport personal aprobat de comandantul/seful unitatii militare/institutiei. Raportul se redacteaza in doua exemplare, din care un exemplar se trimite la comisia de expertiza medico-militara, iar un exemplar ramane la unitate. Presedintele comisiei de expertiza medico-militara stabileste un nou termen de revizuire ce se va comunica persoanei expertizate, prin intermediul conducerii unitatii militare/institutiei, in termen de maximum 10 zile de la inregistrarea raportului la comisie. In cazul in care depasirea termenului de revizuire este mai mare de 3 luni, pacientul se va prezenta la comisia de expertiza medico-militara cu un nou proces-verbal de unitate, insotit de anexele aferente;
i) stabileste, dupa caz, pentru personalul clasat "apt limitat" pe perioada clasarii, urmatoarele scutiri medicale: scutire de aplicatii, tabere de instructie, sedinte de tragere, serviciu de zi pe unitate, alte forme de pregatire specifica, portul de armament si munitie, scutire de efort fizic intens, ortostatism prelungit si orice alte activitati care deriva din specificul activitatii militare/in politie/in sistemul administratiei penitenciare. Totodata, daca se impun scutiri ale unor activitati care deriva din caracteristicile locului de munca, atunci se va consemna pe decizia medicala recomandarea de evaluare prin cabinetul de medicina muncii. Pe perioada clasarii de "apt limitat", medicul de unitate va dispensariza cadrul militar/politistul/functionarul public cu statut special din sistemul administratiei penitenciare in vederea recuperarii, urmarind respectarea recomandarilor terapeutice, igieno-dietetice, precum si a celor privind solicitarile locului de munca, si va intocmi biletul de trimitere la termenul de revizuire stabilit de comisia de expertiza medico-militara;
j) revoca, dupa caz, concluziile medicale ale comisiilor de recrutare-incorporare judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, privind recrutarea sau incorporarea pe timpul starii de asediu, al mobilizarii sau al starii de razboi;
k) examineaza si precizeaza pe timpul starii de asediu, al mobilizarii si al starii de razboi aptitudinea fata de indeplinirea serviciului militar, precum si diagnosticul medical in cazurile insuficient documentate sau la sesizarea unor neconcordante intre starea de sanatate a tanarului la recrutare-incorporare si documentatia prezentata;
l) avizeaza rezultatul evaluarii aptitudinilor fizice si psihice pentru personalul militar invalid din cadrul Ministerului Apararii Nationale in vederea mentinerii, incadrarii sau reincadrarii in functii militare, in conditiile Ordonantei de urgenta a Guvernului 82/2006, aprobata cu modificari prin Legea 111/2007, cu modificarile si completarile ulterioare;
m) stabileste legatura de cauzalitate in situatia participarii la actiuni militare a personalului armatei care participa la actiuni militare in mod individual sau colectiv, in conformitate cu prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului 82/2006, aprobata cu modificari prin Legea 111/2007, cu modificarile si completarile ulterioare;
n) expertizeaza persoanele prevazute la art. 6 alin. (1) pct. I lit. c) din Legea 263/2010, cu modificarile si completarile ulterioare, la implinirea a 90 de zile de incapacitate temporara de munca calculate din prima zi de imbolnavire, in ultimele 12 luni, indiferent de cauza, in vederea clarificarii situatiei medico-militare;
o) expertizeaza, inainte de implinirea a 90 de zile de incapacitate temporara de munca, cazurile grave, irecuperabile sau cu afectiuni psihice care implica risc medical si/sau social pentru propria persoana sau colectivitatile din sistemul de aparare nationala, ordine publica si siguranta nationala, precum si personalul ale carui afectiuni implica schimbarea aptitudinii in conformitate cu criteriile si normele de diagnostic clinic, diagnostic functional si de evaluare a capacitatii de munca, la solicitarea scrisa a medicilor specialisti, a medicilor de medicina muncii sau a medicilor de unitate. Solicitarea se inainteaza medicului de unitate/comisiei unitatii unde isi exercita activitatea persoana expertizata si se intocmeste procesul-verbal de unitate;
p) stabileste legatura de cauzalitate dintre accident/boala si satisfacerea obligatiilor militare ca militari in termen sau militari cu termen redus, pe durata legal stabilita, ori pentru persoanele care au fost concentrate, mobilizate sau in prizonierat;
q) stabileste legatura de cauzalitate pentru persoanele care au participat la Primul sau la al Doilea Razboi Mondial in armata romana, ranite sau accidentate in timpul sau din cauza razboiului si care s-au aflat in una dintre situatiile prevazute la art. 1 si 2 din Legea 44/1994, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
r) efectueaza, dupa caz, expertiza medicala a personalului institutiilor din cadrul sistemului de aparare nationala, ordine publica, securitate nationala la plecarea/inapoierea in/din misiuni externe, potrivit reglementarilor proprii fiecarei institutii.
(2) In indeplinirea atributiei prevazute la alin. (1) lit. n) sau o), cu exceptia soldatilor si gradatilor profesionisti care sunt supusi prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului 158/2005 privind concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate, aprobata cu modificari si completari prin Legea 399/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, comisia de expertiza medico-militara are urmatoarele competente:
a) stabileste prelungirea concediului medical pana la termenul de 180 de zile, in functie de caracterul si evolutia bolii, la propunerea medicului specialist sau a presedintelui comisiei de expertiza medico-militara, in vederea completarii investigatiilor medicale si recuperarii starii de sanatate. Numarul maxim de zile de concediu medical ce se poate acorda pe un certificat medical/certificat medical de recuperare este de 90 de zile. In situatia imposibilitatii prezentarii pacientului la comisia de expertiza medico-militara sau cand documentele intocmite de unitate ajung cu intarziere la comisiile de expertiza medico-militara, prelungirea concediului medical peste 90 de zile se poate recomanda si retroactiv, dar numai pentru luna in curs sau luna anterioara, daca documentele au fost prezentate in primele 15 zile ale lunii in curs. De asemenea, se poate prelungi concediul medical retroactiv si pentru persoanele aflate in incapacitate temporara de munca care au urmat un tratament in strainatate, in baza actelor doveditoare traduse si autentificate, transmise comisiei de expertiza medico-militara in termen de 15 zile de la data revenirii in tara;
b) formuleaza propuneri de acordare a unor concedii medicale de recuperare de pana la 120 de zile, in continuarea celor 180 de zile, in situatia in care caracterul si evolutia bolii conduc la concluzia ca sunt posibilitati de recuperare;
c) face propuneri de acordare a unor concedii medicale de recuperare in cazul unor boli speciale, prevazute la art. 6 alin. (4^1) din HGR 270/1999, cu modificarile si completarile ulterioare, la art. 5 alin. (5^1) din HGR 677/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, si la art. 6 alin. (5^1) din HGR 1.996/2004, cu modificarile si completarile ulterioare.
(3) Dispozitiile alin. (1) lit. j), k), l), m), p) si q) se aplica exclusiv Ministerului Apararii Nationale.
ART. 6
(1) Presedintele comisiei de expertiza medico-militara are urmatoarele atributii:
a) conduce nemijlocit sedintele comisiei de expertiza medico-militara;
b) analizeaza documentele medicale ale pacientilor, originale sau copii, certificate conform cu originalul, pe care le primeste prin grija secretarului comisiei de expertiza medico-militara cu minimum 24 de ore inainte de sedinta, iar atunci cand considera necesar, examineaza pacientii care urmeaza sa fie expertizati in sedinta;
c) intocmeste raportul de expertiza medico-militara pentru pacientii care urmeaza sa fie prezentati la comisia de expertiza medico-militara, in situatia in care dosarul medical este complet,exista suficiente documente justificative provenite din alte spitale militare sau civile si considera ca nu mai este necesara internarea pacientului. Modelul raportului de expertiza medico-militara este prezentat in anexa 7;
d) propune prelungirea concediului medical si a concediului medical de recuperare in limitele prevazute de lege, in urmatoarele situatii: pentru completarea investigatiilor medicale in vederea sustinerii diagnosticului prezentat, pentru precizarea diagnosticului in cazul neconcordantei dintre investigatii si diagnostic, pentru cazurile in care pacientul prezinta si alte afectiuni cu impact asupra restantului morfofunctional pentru care nu s-au facut investigatii medicale si pentru situatiile cand nu au fost respectate normele procedurale;
e) propune prelungirea concediilor medicale si a concediilor medicale de recuperare, dupa caz;
f) formuleaza propuneri de neavizare a prelungirii concediilor medicale si a concediilor medicale de recuperare in situatia in care nu se justifica propunerea prevazuta la lit. e) si propune precizarea situatiei medico-militare, conform baremului medical si criteriilor si normelor de diagnostic clinic, diagnostic functional si de evaluare a capacitatii de munca;
g) constata si propune membrilor comisiei de expertiza medico-militara nerevizuirea persoanelor aflate in situatiile prevazute la art. 79 alin. (1) lit. a) din Legea 263/2010, cu modificarile si completarile ulterioare, cu o invaliditate care afecteaza ireversibil capacitatea de munca;
h) constata si propune membrilor comisiei nerevizuirea persoanelor aflate in situatiile prevazute la art. 79 alin. (1) lit. c) din Legea 263/2010, cu modificarile si completarile ulterioare, in baza documentelor emise de catre casele de pensii sectoriale;
i) alte atributii care decurg din activitatea de expertiza medico-militara.
(2) Secretarul comisiei de expertiza medico-militara are urmatoarele atributii:
a) verifica existenta tuturor documentelor necesare expertizarii medico-militare, iar in situatia cand sunt complete le inmaneaza presedintelui comisiei de expertiza medico-militara; daca acestea sunt incomplete sau incorect completate, intocmeste adrese catre unitatile emitente, pentru rectificarea deficientelor constatate;
b) redacteaza documentele prevazute la art. 3 alin. (1) emise in baza hotararii comisiei de expertiza medico-militara si, la solicitarea presedintelui comisiei de expertiza medico-militara, orice alte documente specifice activitatii de expertiza medico-militara;
c) asigura transmiterea hotararilor comisiei de expertiza medico-militara spre avizare catre comisia centrala de expertiza medico-militara/presedintele comisiei centrale de expertiza medico-militara si seful Directiei medicale, dupa caz;
d) asigura transmiterea contestatiei si a copiilor documentelor medicale catre comisia centrala de expertiza medico-militara;
e) asigura corespondenta comisiei de expertiza medico-militara cu structuri/institutii/pacienti;
f) indosariaza si arhiveaza documentele comisiei de expertiza medico-militara;
g) elaboreaza situatii statistice specifice comisiei de expertiza medico-militara;
h) alte atributii care decurg din activitatea comisiei de expertiza medico-militara.
ART. 7
(1) In vederea prezentarii persoanelor prevazute la art. 6 alin. (1) pct. I lit. c) din Legea 263/2010, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si a persoanelor mentionate la art. 2 alin. (1) lit. c) din prezentul ordin, pentru precizarea situatiei medico-militare, comisia de unitate intocmeste un proces-verbal redactat in 3 exemplare, care au urmatoarea distributie: un exemplar pentru comisia de expertiza medico-militara, un exemplar pentru comisia centrala de expertiza medico-militara, iar al treilea exemplar ramane la unitate. Comisia de unitate se constituie in fiecare unitate militara/structura la inceputul fiecarui an calendaristic, componenta nominala a acesteia fiind consemnata in ordinul/dispozitia de zi pe unitate. Din comisia de unitate fac parte comandantul/seful institutiei, medicul care are arondata unitatea, reprezentantul structurii resurse umane sau al echivalentului acesteia, iar in cazul accidentelor, din comisie face parte si un membru din cadrul personalului desemnat cu securitatea si sanatatea in munca. Procesul-verbal intocmit de catre comisia de unitate este valabil pana la emiterea unei decizii medicale de catre comisiile de expertiza medico-militara.
(2) Procesul-verbal intocmit de catre comisia de unitate trebuie sa cuprinda: datele de identitate ale persoanei expertizate, gradul militar sau echivalent, arma, data chemarii in activitate/anul de studiu pentru studenti si elevi, stagiul de cotizare si stagiul de cotizare in specialitate si, in ordine cronologica, date concrete in legatura cu aparitia si evolutia imbolnavirii, masurile recuperatorii si alte date cu caracter medical.
(3) La procesul-verbal intocmit de catre comisia de unitate se anexeaza urmatoarele documente, dupa caz:
a) in caz de accident de munca, copia de pe procesul-verbal de cercetare a evenimentului, intocmit de organele abilitate conform legii/FIAM;
b) in cazul afectiunilor psihice, nota de relatii din partea sefilor ierarhici si a persoanelor din anturaj, precum si raportul de evaluare psihologica al psihologului de unitate/psihologului din ambulatoriul de specialitate;
c) in cazul afectiunilor neoplazice, copia de pe examenul histopatologic;
d) fisa cu zile de absenta de la program din motive de boala, intocmita de cabinetul medical si compartimentul resurse umane pe ultimele 12 luni, sub forma de tabel cu precizari privind perioada concediului medical, cu numar total de zile acordate de medicul de familie/spitalele/ambulatoriile de specialitate. Pentru bolile speciale, prevazute la art. 6 alin. (4^1) din HGR 270/1999, cu modificarile si completarile ulterioare, la art. 5 alin. (5^1) din HGR 677/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si la art. 6 alin. (5^1) din HGR 1.996/2004, cu modificarile si completarile ulterioare, fisa cu zile de absenta de la program din motive de boala se intocmeste pe ultimele 12/24 de luni. Durata concediilor pentru tuberculoza, neoplazii, SIDA, a concediilor pentru sarcina si lauzie, ingrijirea copilului bolnav si pentru carantina, precum si pentru risc maternal nu diminueaza numarul zilelor de concediu medical acordate pentru celelalte afectiuni;
e) extrasul din fisa de identificare a factorilor de risc profesionali, in vederea identificarii specificului activitatii, dupa caz;
f) copia documentelor medicale si a carnetelor de sanatate/fisa medicala, acolo unde exista;
g) adeverinta de la medicul de familie cu antecedentele personale patologice, in situatia in care medicul de familie este diferit de medicul de unitate;
h) alte copii ale documentelor, certificate conform cu originalul, din care sa reiasa cauza invaliditatii, adica boala profesionala, neoplazie, SIDA, schizofrenie;
i) documentele prevazute de legislatia in vigoare pentru bolile profesionale si accidentele de munca.
ART. 8
(1) In vederea expertizarii medico-militare, inaintea implinirii a 90 de zile de absenta de la program din motive de boala, pacientul este internat intr-o sectie de specialitate a spitalului militar sau prezinta presedintelui comisiei de expertiza medico-militara documente medicale justificative, referatul medical/biletul de externare/copiile de pe foile de observatie din ambulatoriul de specialitate sau din alte unitati medicale militare ori civile, exceptie facand situatiile in care pacientul se afla deja internat in alt spital din reteaua civila sau militara, caz in care se poate prezenta comisiei de expertiza medico-militara la externarea sa din unitatea medicala unde a fost internat.
(2) La prima incadrare in grad de invaliditate este obligatorie internarea in spital. In acest caz, presedintele comisiei de expertiza medico-militara va emite nota pentru internare in spitalul militar, potrivit modelului prezentat in anexa 9. La finalizarea internarii, medicul curant va completa raportul de expertiza medico-militara, iar in cazul in care expertizarea se face doar pe baza documentelor, raportul de expertiza medico-militara se intocmeste de catre presedintele comisiei de expertiza medico-militara. Raportul de expertiza medico-militara reprezinta documentul in baza caruia se emite hotararea comisiei de expertiza medico-militara.
(3) In cazul pacientilor netransportabili, comisia de expertiza medico-militara realizeaza expertizarea pe baza documentelor medicale recente trimise de catre acestia/unitate/apartinatori.
ART. 9
(1) In vederea evaluarii aptitudinilor fizice si psihice ale cadrelor militare si ale soldatilor si gradatilor profesionisti din Ministerul Apararii Nationale care solicita mentinerea/ incadrarea/reincadrarea in functii militare sau civile, potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului 82/2006, aprobata cu modificari prin Legea 111/2007, cu modificarile si completarile ulterioare, acestia vor fi convocati la comisia de expertiza medico-militara pentru stabilirea diagnosticului clinic si functional si a procentului de incapacitate adaptativa.
(2) Pe timpul internarii in spital, pacientului i se intocmeste o fisa medicala tip Ministerul Apararii Nationale cu examinarile medicale de specialitate.
(3) In sedinta comisiei de expertiza medico-militara din cadrul Ministerului Apararii Nationale, la care se evalueaza cazul, participa in mod obligatoriu si medicul specialist de medicina muncii din ambulatoriul de specialitate/spital, iar in absenta acestuia, medicul specialist de la Centrul de Medicina Preventiva, a carui prezenta se inscrie in ordinul de zi pe unitate.
(4) In cadrul sedintei, comisia de expertiza medico-militara examineaza urmatoarele documente:
a) foaia de observatie clinica;
b) fisa medicala;
c) concluzia comisiei special instituite prin ordinul sefului Statului Major General care a cercetat conditiile in care s-a produs evenimentul;
d) fisa postului in care urmeaza sa fie incadrat pacientul;
e) fisa de identificare a factorilor de risc profesional, completata de persoana responsabila cu securitatea si sanatatea in munca a unitatii militare;
f) fisa de solicitare a examenului medical la angajare, completata de persoana desemnata de unitatea militara.
(5) Comisia de expertiza medico-militara din cadrul Ministerului Apararii Nationale, in baza documentelor mentionate la alin. (4) si a fisei de aptitudine completate de catre medicul specialist de medicina muncii, desemnat prin ordin de zi pe unitate, intocmeste avizul medical in care va mentiona daca atributiile functiei sunt compatibile cu incapacitatea data de afectiunea fizica si pot fi indeplinite fara riscul de a o agrava, face recomandarile necesare si inainteaza Directiei medicale propunerea de incadrare in activitate ca personal militar sau civil.
(6) Dupa intocmirea avizului medical se va emite o noua decizie medicala in 4 exemplare, dintre care: un exemplar ramane la procesul-verbal de sedinta, un exemplar se trimite la unitatea militara din care face parte pacientul, un exemplar se trimite la casa de pensii sectoriala si un exemplar se inmaneaza pacientului.
ART. 10
(1) Comisia de expertiza medico-militara isi desfasoara activitatea o data sau de doua ori pe saptamana, in prezenta a cel putin 4 membri, iar hotararile se iau cu votul majoritatii membrilor, urmand ca in procesul-verbal de sedinta sa se consemneze situatia in care hotararea nu a fost luata cu unanimitate de voturi, mentionandu-se opinia separata in cadrul procesului-verbal. Procesul-verbal de sedinta se inregistreaza la spitalul in care functioneaza comisia. In situatii speciale, comisia se poate intruni si in sedinte extraordinare ce vor fi consemnate in ordinul/dispozitia de zi pe unitate.
(2) Propunerea comisiei de expertiza medico-militara se consemneaza in procesul-verbal de sedinta, document care se inregistreaza la spitalul pe langa care functioneaza comisia de expertiza medico-militara, precum si in cuprinsul deciziei medicale.
(3) Decizia medicala se aduce la cunostinta persoanei expertizate, care semneaza de luare la cunostinta pe fiecare exemplar al acesteia. In cazul clasarii ca inapt, daca pacientul se afla la prima incadrare in grad de invaliditate, prezenta acestuia la sedinta comisiei de expertiza medico-militara este obligatorie, cu exceptia celor netransportabili. In situatia in care persoana expertizata nu este prezenta la sedinta comisiei de expertiza medico-militara sau este prezenta si refuza sa semneze de luare la cunostinta, acest fapt se consemneaza in procesul-verbal de sedinta, iar decizia medicala se comunica in scris persoanei in cauza printr-un mijloc care sa asigure confirmarea de primire, inclusiv institutiei ce a intocmit procesul-verbal de unitate. In caz de imposibilitate de a semna de luare la cunostinta din motive medicale, decizia medicala se comunica apartinatorilor.
(4) Impotriva deciziilor medicale emise de catre comisiile de expertiza medico-militara de pe langa spitalele militare se poate face contestatie la comisiile centrale de expertiza medico-militara, in termen de 30 de zile de la semnarea de luare la cunostinta sau de la comunicarea in scris. Contestatia se inregistreaza la comisia de expertiza medico-militara care a emis decizia medicala. Contestatia, impreuna cu copiile documentelor medicale ce au stat la baza emiterii deciziei, se inainteaza comisiilor centrale de expertiza medico-militara, in termen de 3 zile lucratoare de la data inregistrarii. Contestatia se solutioneaza in termen de 45 de zile de la inregistrare.
ART. 11
Expertizarea medico-militara a pacientilor cu domiciliul in alte state se face cu respectarea prevederilor legale in vigoare.
CAP. III
Comisiile centrale de expertiza medico-militara
ART. 12
(1) Comisiile centrale de expertiza medico-militara se constituie la nivelul Ministerului Apararii Nationale, Ministerului Administratiei si Internelor si Serviciului Roman de Informatii.
(2) Componenta comisiilor centrale de expertiza medico-militara este urmatoarea:
a) presedinte: medic specialist sau primar in specialitatea expertiza medicala a capacitatii de munca, cadru militar/functionar public cu statut special;
b) membri - 3 sau 4 medici specialisti/primari de specialitate;
- un specialist psiholog - pentru comisia centrala de expertiza medico-militara a Ministerului Administratiei si Internelor;
- un reprezentant al Directiei management resurse umane;
- un reprezentant al Directiei pentru relatia cu Parlamentul si asistenta juridica pentru Ministerul Apararii Nationale si cate un reprezentant al Directiei juridice pentru Serviciul Roman de Informatii si al Directiei generale juridice pentru Ministerul Administratiei si Internelor;
c) secretar - fara drept de vot, desemnat din cadrul directiilor medicale ale institutiilor mentionate la alin. (1).
(3) Componenta nominala a comisiei centrale de expertiza medico-militara pentru fiecare institutie in parte se stabileste prin ordin al ministrului apararii nationale, ministrului administratiei si internelor, respectiv al directorului Serviciului Roman de Informatii, dupa caz.
(4) Pentru asigurarea functionarii comisiei centrale de expertiza medico-militara, prin ordinul prevazut la alin. (3), se desemneaza un numar egal de inlocuitori pentru presedinte, membrii titulari si secretar. Pentru Ministerul Administratiei si Internelor, inlocuitorul presedintelui comisiei centrale de expertiza medico-militara poate fi medic specialist/primar boli interne/sef serviciu asistenta medicala.
(5) Comisia centrala de expertiza medico-militara isi desfasoara activitatea o data sau de doua ori pe saptamana, in prezenta a cel putin 4 membri, iar hotararile comisiei se iau cu acordul majoritatii membrilor. Opiniile separate se consemneaza in procesul-verbal al sedintei si pe decizia medicala. In situatii speciale, comisia se poate intruni si in sedinte extraordinare ce vor fi consemnate in ordinul/dispozitia de zi pe unitate al/a fiecarei directii medicale, dupa caz.
ART. 13
(1) Comisia centrala de expertiza medico-militara are urmatoarele atributii:
a) coordoneaza si controleaza activitatea comisiilor de expertiza medico-militara;
b) analizeaza si avizeaza deciziile medicale ale comisiilor de expertiza medico-militara;
c) in cazul neavizarii deciziilor medicale ale comisiilor de expertiza medico-militara, convoaca si/sau expertizeaza prin internare sau pe baza documentelor medicale pacientul si emite o noua decizie medicala, hotararea urmand a fi comunicata si comisiei de expertiza medico-militara emitente. Convocarea pacientului se face printr-un mijloc care sa asigure confirmarea de primire a acesteia;
d) solutioneaza, in termenul legal, contestatiile facute impotriva deciziilor medicale emise de catre comisiile de expertiza medico-militara, hotararea urmand a fi comunicata si comisiei de expertiza medico-militara emitente;
e) revoca, dupa caz, concluziile vizitei medicale efectuate conform fisei-tip referitoare la selectia tinerilor care opteaza pentru a urma cursurile unei institutii de invatamant militar sau a candidatilor care urmeaza sa fie chemati/rechemati in randul cadrelor militare in activitate, a soldatilor si gradatilor profesionisti la angajare ori a rezervistilor voluntari;
f) colaboreaza pe probleme de expertiza medico-militara cu Ministerul Muncii, Familiei si Protectiei Sociale, Ministerul Sanatatii si alte structuri militare sau civile.
(2) Pentru solutionarea contestatiilor la deciziile medicale emise de comisiile de expertiza medico-militara de pe langa spitalele prevazute in anexa 1 sau in cazul neavizarii deciziilor medicale, comisia centrala de expertiza medico-militara poate dispune internarea celui in cauza intr-o alta clinica de specialitate a spitalului militar sau la un alt spital din sistemul de aparare nationala, ordine publica si siguranta nationala decat emitentul deciziei medicale contestate. In anumite situatii, internarea in vederea precizarii diagnosticului clinic si functional se poate face si in clinici din reteaua Ministerului Sanatatii.
(3) Deciziile medicale ale comisiilor centrale de expertiza medico-medicala pot fi atacate la instantele judecatoresti competente in termen de 30 de zile de la comunicare. Deciziile medicale necontestate in termen raman definitive.
ART. 14
Presedintele comisiei centrale de expertiza medico-militara are urmatoarele atributii:
a) conduce nemijlocit sedintele comisiei centrale de expertiza medico-militara;
b) verifica dosarul medical al cazului supus expertizei medico-militare;
c) analizeaza deciziile medicale si certificatele medicale de recuperare emise de comisiile de expertiza medico-militara, iar in situatia nerespectarii conditiilor procedurale sau a sustinerii insuficiente a diagnosticului clinic, functional si a incadrarii necorespunzatoare in grade de invaliditate, formuleaza propuneri de neavizare a acestora;
d) in situatia prevazuta la art. 13 alin. (2) ia masurile necesare in vederea expertizarii medicale a persoanelor in cauza de catre comisia centrala de expertiza medico-militara. Cu minimum 24 de ore inainte de sedinta, primeste, prin grija secretarului comisiei centrale de expertiza medico-militara, foile de observatie sau copiile acestora si, dupa caz, documente medicale ale persoanelor care urmeaza a fi expertizate medico-militar;
e) intocmeste raportul de expertiza medico-militara atunci cand exista suficiente documente justificative provenite din spitale militare sau civile si considera ca nu mai este necesara internarea pacientului;
f) pe baza hotararii comisiei centrale de expertiza medico-militara emite decizia medicala si o prezinta membrilor acesteia pentru avizare;
g) emite certificatul medical sau certificatul medical de recuperare, propunand totodata concediul medical de recuperare in anumite situatii pentru persoanele supuse expertizei medicale;
h) comunica persoanei expertizate medico-militar decizia medicala/certificatul medical/certificatul medical de recuperare emisa/emis de comisia centrala de expertiza medico-militara, precum si alte hotarari ale comisiei. In situatia in care persoana expertizata nu este prezenta sau refuza primirea deciziei medicale, aceasta se comunica in scris celui in cauza printr-un mijloc care sa asigure confirmarea de primire;
i) constata si propune membrilor comisiei centrale de expertiza medico-militara nerevizuirea persoanelor aflate in situatiile prevazute la art. 79 alin. (1) lit. a) din Legea 263/2010, cu modificarile si completarile ulterioare, conform listei prezentate in anexa 8;
j) alte atributii specifice care decurg din activitatea de expertiza medico-militara.
ART. 15
Secretarul comisiei centrale de expertiza medico-militara are urmatoarele atributii:
a) verifica existenta documentelor necesare expertizarii medico-militare, iar in situatia cand sunt complete le inmaneaza presedintelui comisiei centrale de expertiza medico-militara; daca acestea sunt incomplete sau incorect completate, intocmeste adrese catre unitati pentru rectificarea deficientelor constatate;
b) redacteaza documentele emise in baza hotararii comisiei centrale de expertiza medico-militara;
c) asigura corespondenta comisiei centrale de expertiza medico-militara cu alte/alti structuri/institutii/pacienti;
d) indosariaza si arhiveaza documentele comisiei centrale de expertiza medico-militara;
e) elaboreaza situatii statistice specifice comisiei centrale de expertiza medico-militara;
f) alte atributii care decurg din activitatea comisiei centrale de expertiza medico-militara.
CAP. IV
Dispozitii tranzitorii si finale
ART. 16
(1) Certificatele medicale, certificatele medicale de recuperare, deciziile medicale si avizele medicale emise potrivit prevederilor prezentului ordin sunt semnate de membrii comisiei de expertiza medico-militara/comisiei centrale de expertiza medico-militara, participanti la sedinta, iar in cazul medicilor - membri ai comisiei de expertiza medico-militara/comisiei centrale de expertiza medico-militara se va aplica si parafa acestora.
(2) Deciziile medicale vor fi avizate de catre comisiile centrale de expertiza medico-militara, iar pentru Serviciul Roman de Informatii si Administratia Nationala a Penitenciarelor vor fi vizate tehnic de catre Seful Directiei medicale, respectiv de directorul Directiei medicale din Administratia Nationala a Penitenciarelor.
(3) Deciziile medicale redactate in 4 sau 5 exemplare, dupa caz, in conditiile alin. (2) se comunica astfel:
a) un exemplar se inmaneaza personal, sub semnatura, persoanei expertizate, iar cand aceasta refuza primirea sau nu se prezinta pentru inmanarea deciziei, aceasta i se comunica in scris printr-un mijloc care sa asigure confirmarea de primire. In cazul Ministerului Apararii Nationale, pentru elevii, studentii, cadrele militare in activitate si soldatii si gradatii profesionisti in activitate, transmiterea deciziei medicale de catre Directia medicala a Ministerului Apararii Nationale se va face comandantului unitatii militare din care face parte persoana expertizata, care este direct raspunzator pentru primirea deciziei medicale de catre persoana expertizata. In cazul celorlalte categorii de personal, spitalele militare emitente au ca atributie comunicarea deciziei medicale cu confirmare de primire. Comunicarea in scris printr-un mijloc care sa asigure confirmarea de primire a deciziilor medicale emise de catre comisia centrala de expertiza medico-militara se va face prin grija Directiei medicale a Ministerului Apararii Nationale. Comunicarea deciziilor medicale ale persoanelor expertizate apartinand Ministerului Administratiei si Internelor, Serviciului Roman de Informatii si Administratiei Nationale a Penitenciarelor se va face prin grija acestor structuri;
b) un exemplar se comunica urmasilor, in cazul decesului personalului prevazut la art. 5 alin. (1) lit. f), printr-un mijloc care sa asigure confirmarea de primire;
c) un exemplar se comunica unitatii militare/spitalului militar/casei de pensii sectoriale/institutiei militare de invatamant, in functie de tipul de aptitudine stabilit de catre comisia de expertiza medico-militara sau in cazul revizuirii medicale pentru pensia de invaliditate;
d) doua exemplare se transmit unitatii militare din care face parte persoana expertizata, in situatia celor care se afla in raporturi de serviciu cu una din institutiile din sistemul de aparare nationala, ordine publica si siguranta nationala, daca persoana expertizata este incadrata prima data intr-un grad de invaliditate si face obiectul acordarii unei pensii de invaliditate, un exemplar fiind destinat intocmirii dosarului de pensionare;
e) un exemplar se trimite centrului militar judetean/zonal/de sector, dupa caz;
f) in cazul persoanelor prevazute la art. 2 alin. (1) lit. c), un exemplar se va trimite institutiei militare de invatamant/similare;
g) un exemplar se returneaza spitalului emitent si va fi anexat procesului verbal de sedinta al comisiei de expertiza medico-militara;
h) in cazul Ministerului Administratiei si Internelor si Serviciului Roman de Informatii, un exemplar va ramane la comisia centrala de expertiza medico-militara;
i) in cazul pacientilor prezentati pentru revizuirea medicala, un exemplar se va trimite casei de pensii sectoriale.
(4) Deciziile medicale avizate de catre comisia centrala de expertiza medico-militara emise in cazul personalului Administratiei Nationale a Penitenciarelor se trimit Directiei medicale a Administratiei Nationale a Penitenciarelor.
(5) Certificatele medicale se redacteaza in 3 sau 4 exemplare, dupa caz, si se comunica astfel:
a) un exemplar se inmaneaza personal, sub semnatura, persoanei expertizate, iar cand aceasta refuza primirea sau nu se prezinta pentru inmanarea certificatului, acesta i se comunica in scris printr-un mijloc care sa asigure confirmarea de primire. Metodologia de transmitere va fi ca in cazul prevazut la alin. (3) lit. a);
b) un exemplar se transmite unitatii militare/similare din care face parte persoana expertizata in situatia celor care se afla in raporturi de serviciu cu una din institutiile din sistemul de aparare nationala, ordine publica si siguranta nationala sau centrelor militare, dupa caz;
c) un exemplar va fi anexat procesului-verbal de sedinta al comisiei de expertiza medico-militara sau comisiei centrale de expertiza medico-militara, dupa caz;
d) in cazul Serviciului Roman de Informatii, un exemplar va fi trimis comisiei centrale de expertiza medico-militara, spre informare si evidenta;
e) in cazul functionarilor publici cu statut special din sistemul administratiei penitenciare, un exemplar se trimite spre avizare comisiei centrale de expertiza medico-militara si, ulterior, spre informare si evidenta Directiei medicale din Administratia Nationala a Penitenciarelor; in cazul politistilor, exemplarul se transmite doar spre avizare acestei comisii.
(6) Certificatele medicale de recuperare se redacteaza in 3 exemplare, care sunt comunicate, dupa cum urmeaza:
a) un exemplar se inmaneaza personal, sub semnatura, persoanei expertizate, iar cand aceasta refuza primirea sau nu se prezinta pentru inmanarea certificatului, acesta i se comunica in scris printr-un mijloc care sa asigure confirmarea de primire. Metodologia de transmitere va fi ca in cazul prevazut la alin. (3) lit. a);
b) un exemplar se transmite presedintelui comisiei centrale de expertiza medico-militara/comisiei centrale de expertiza medico-militara pentru avizare si aprobare de catre conducatorii ministerelor si institutiilor din sistemul de aparare nationala, ordine publica si siguranta nationala sau Directiei medicale din Administratia Nationala a Penitenciarelor pentru intocmirea notei-raport ce se va inainta spre aprobare ministrului justitiei;
c) un exemplar va fi anexat procesului-verbal de sedinta al comisiei de expertiza medico-militara sau comisiei centrale de expertiza medico-militara, dupa caz.
(7) In cazul Ministerului Apararii Nationale, avizul medical, al carui model este prezentat in anexa 6, se intocmeste de catre comisia de expertiza medico-militara de pe langa spitalul militar si se redacteaza in 4 exemplare, care au urmatoarea destinatie:
a) un exemplar se anexeaza procesului-verbal al comisiei de expertiza medico-militara a spitalului emitent;
b) un exemplar se transmite comisiei centrale de expertiza medico-militara;
c) doua exemplare se transmit unitatii militare angajatoare, din care un exemplar se inmaneaza pacientului de catre comandantul unitatii militare.
ART. 17
Prezentarea persoanelor prevazute la art. 2 alin. (1) pentru expertiza medico-militara este obligatorie, cu exceptia situatiilor prevazute la art. 86 alin. (3) si art. 95 alin. (2) si (4) din Normele de aplicare a prevederilor Legii 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, aprobate prin HGR 257/2011 . Neprezentarea nemotivata pentru precizarea situatiei medico-militare atrage masuri disciplinare proprii fiecarei institutii.
ART. 18
Ridicarea gradului de invaliditate pentru orice categorie de personal se poate efectua pana la implinirea varstei prevazute de lege pentru acordarea pensiei pentru limita de varsta. Nu pot beneficia de ridicarea gradului de invaliditate in vederea rechemarii in randul cadrelor militare, soldatilor/gradatilor profesionisti si politistilor/functionarilor publici cu statut special din sistemul administratiei penitenciare persoanele clasate "inapt", deoarece afectiunile acestora incluse in diagnosticul de clasare constituie antecedente personale patologice incompatibile cu baremul medical de incadrare, propriu fiecarei institutii.
ART. 19
(1) In cazul Ministerului Apararii Nationale, pana la emiterea Baremului medical si a instructiunilor pentru admiterea in unitatile/institutiile de invatamant militar si pentru ocuparea functiilor de soldat/gradat profesionist, precum si pentru clarificarea situatiei medico-militare a rezervistilor voluntari, expertizarea se va face conform grupei a 2-a din Baremul medical pentru stabilirea aptitudinii fata de indeplinirea serviciului militar, aprobat prin Ordinul ministrului apararii nationale M.72/2002*), cu completarile ulterioare.
----------
*) Ordinul ministrului apararii nationale M.72/2002, cu completarile ulterioare, nu a fost publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, deoarece are ca obiect reglementari din sistemul de aparare nationala, ordine publica si siguranta nationala.
(2) Elevii si studentii, pe timpul scolarizarii in institutiile de invatamant din sistemul de aparare nationala, ordine publica si siguranta nationala, inainte de absolvire sau pana la obtinerea primului grad, se expertizeaza de catre comisiile de expertiza medico-militara apartinand institutiilor din care fac parte unitatile de invatamant mentionate, conform grupei a 2-a din Baremul medical pentru stabilirea aptitudinii fata de indeplinirea serviciului militar, aprobat prin Ordinul ministrului apararii nationale M.72/2002, cu completarile ulterioare, pana la emiterea unui nou Barem medical, cu respectarea reglementarilor proprii fiecarei institutii militare de invatamant.
ART. 20
Tipul de aptitudine pentru participarea la misiuni externe se stabileste conform dispozitiilor proprii fiecarei institutii din sistemul de aparare nationala, ordine publica si siguranta nationala.
ART. 21
Lista afectiunilor invalidante care afecteaza ireversibil capacitatea de munca este prevazuta in anexa 8.
ART. 22
(1) La teritorializarea expertizarii medico-miliare a categoriilor de persoane prevazute la art. 2 alin. (1) lit. a) si c) se ia in considerare localitatea in care se afla unitatea militara unde acestia isi desfasoara activitatea efectiv, iar pentru categoriile de persoane prevazute la art. 2 lit. b) se ia in calcul localitatea de domiciliu a persoanei in cauza.
(2) In mod exceptional, la solicitarea scrisa si argumentata a persoanei expertizate sau la solicitarea structurilor implicate in activitatea de expertiza medico-militara, cu aprobarea presedintelui comisiei centrale de expertiza medico-militara si/sau a sefului/directorului Directiei medicale, expertiza medico-miliatara se va efectua si la alta comisie de expertiza medico-miliara, la care ar fi trebuit expertizata conform teritorializarii mentionate in anexa 1.
ART. 23
Anexele 1-9 fac parte integranta din prezentul ordin.
ART. 24
La data intrarii in vigoare a prezentului ordin se abroga:
a) Ordinul ministrului apararii nationale, al viceprim-ministrului, ministrul administratiei si internelor, si al directorului Serviciului Roman de Informatii M.81/191/11.030/2009 pentru aprobarea Regulamentului privind constituirea, organizarea, functionarea si atributiile comisiilor de expertiza medico-militara, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, 670 din 7 octombrie 2009;
b) art. 67-96 din cap. III "Expertiza medicala" din Ordinul ministrului administratiei si internelor 516/2003**) privind acordarea asistentei medicale in reteaua sanitara a Ministerului Administratiei si Internelor;
c) cap. I, II, V-IX si anexele 1-13 la Normele tehnice medicale privind expertiza medico-militara in Ministerul Apararii Nationale, aprobate prin Ordinul general al ministrului apararii nationale O.G. 25/1993, cu modificarile si completarile ulterioare;
d) orice alte dispozitii contrare prezentului ordin.
ART. 25
Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, si intra in vigoare la 30 de zile de la data publicarii.
1. Spitalul Universitar de Urgenta Militar Central "Dr. Carol Davila" Bucuresti - municipiul Bucuresti si judetele: Ilfov, Ialomita, Giurgiu, Prahova, Teleorman si Calarasi
2. Spitalul Militar de Urgenta "Dr. Alexandru Gafencu" Constanta - judetele: Constanta si Tulcea
3. Spitalul Militar de Urgenta "Dr. Ion Jianu" Pitesti - judetele: Arges, Dambovita si Valcea
4. Spitalul Clinic Militar de Urgenta "Dr. Stefan Odoblejea" Craiova - judetele: Dolj, Gorj, Mehedinti si Olt
5. Spitalul Militar de Urgenta "Regina Maria" Brasov - judetele: Brasov, Harghita si Covasna
6. Spitalul Militar de Urgenta "Dr. Alexandru Popescu" Focsani - judetele: Vrancea, Buzau si Bacau
7. Spitalul Militar de Urgenta "Dr. Constantin Papilian" Cluj-Napoca - judetele: Cluj, Bistrita-Nasaud, Mures si Salaj
8. Spitalul Militar de Urgenta "Dr. Victor Popescu" Timisoara - judetele: Timis, Arad si Caras-Severin
9. Spitalul Militar de Urgenta "Dr. Alexandru Augustin" Sibiu - judetele: Sibiu, Alba si Hunedoara
10. Spitalul Clinic Militar de Urgenta "Dr. Iacob Czihac" Iasi - judetele: Iasi, Neamt, Suceava si Botosani
11. Spitalul Militar de Urgenta "Dr. Aristide Serfioti" Galati - judetele: Galati, Braila si Vaslui
12. Spitalul Clinic de Urgenta "Avram Iancu" Oradea - judetele Bihor, Satu Mare si Maramures
13. Spitalul Clinic de Urgenta "Prof. Dr. Agrippa Ionescu" - municipiul Bucuresti si toate judetele
14. Spitalul de Urgenta "Prof. Dr. D. Gerota" - municipiul Bucuresti si judetele: Ilfov, Ialomita, Giurgiu, Prahova, Teleorman si Calarasi.
In legatura cu expertiza medicala ...
- Legea pensiilor 2011 noua lege a pensiilor legea pensiilor promulgata
- HG 1425/2006 din 11 octombrie 2006 actualizată la 1 octombrie 2010
- HG 955/2010 - modificare HG 1425/2006 de aplicare a legii 319/2006
- OUG 84/2010 - modificari Legea 448/2006 drepturi persoane cu handicap
Posteaza un comentariu
Campurile marcate sunt obligatorii *
3 Comentarii la articol
Adrian
22 Iunie 2022, 02:27
1Foarte bun articolul. Pacat ca lipsesc anexele. Poate se pot atasa ca sa fie un articol complet.
Anghel
22 Iunie 2022, 02:31
2Un articol foarte bun si util. Pacat ca nu sunt prezente si anexele mentionate mai sus.
Anghel
22 Iunie 2022, 02:32
3Un articol foarte bun si util. Pacat ca nu sunt prezente si anexele mentionate mai sus.