Ordin 296/2013

Legislatie rutiera  |  0 comentarii

Ordin 296/2013 pentru aprobarea Procedurii privind stabilirea sumei reprezentând timbrul de mediu pentru autovehicule şi pentru aprobarea modelului şi conţinutului unor formulare.

  In baza prevederilor art. 10 din Ordonanta de urgenta a Guvernului 9/2013 privind timbrul de mediu pentru autovehicule, ale art. 3 alin. (3) din Normele metodologice de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului 9/2013 privind timbrul de mediu pentru autovehicule, aprobate prin Hotararea Guvernului 88/2013 si ale art. art. 228 alin. (2) din Ordonanta Guvernului 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare,
    in temeiul prevederilor art. 12 alin. (3) din Hotararea Guvernului 109/2009 privind organizarea si functionarea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare,

    presedintele Agentiei Nationale de Administrare Fiscala emite urmatorul ordin:

    ART. 1
    Se aproba Procedura privind stabilirea sumei reprezentand timbrul de mediu pentru autovehicule, prevazuta in anexa 1.
    ART. 2
    Se aproba modelul si continutul urmatoarelor formulare:
    a) "Cerere privind stabilirea sumei reprezentand timbrul de mediu pentru autovehicule", cod 14.13.02.50/c, prevazuta in anexa 2;
    b) "Cerere privind stabilirea sumei reprezentand timbrul de mediu pentru autovehiculele care fac obiectul contractelor de leasing", cod 14.13.02.50/c.1., prevazuta in anexa 3;
    c) "Referat privind stabilirea sumei reprezentand timbrul de mediu pentru autovehicule", prevazut in anexa 4;
    d) "Decizie privind stabilirea sumei reprezentand timbrul de mediu pentru autovehicule", cod 14.13.02.50, prevazuta in anexa 5;
    e) "Decizie privind stabilirea sumei reprezentand timbrul de mediu pentru autovehiculele care fac obiectul contractelor de leasing", cod 14.13.02.50/1, prevazuta in anexa 6;
    f) "Decizie privind stabilirea diferentelor de sume reprezentand timbrul de mediu pentru autovehicule", cod 14.13.02.50/d, prevazuta in anexa 7.
    ART. 3
    Caracteristicile de tiparire, modul de difuzare, utilizare si pastrare a formularelor de cereri si decizii mentionate la art. 2 sunt prevazute in anexa 8.
    ART. 4
    Anexele 1-8 fac parte integranta din prezentul ordin.
    ART. 5
    Directia generala proceduri pentru administrarea veniturilor, Directia generala de reglementare a colectarii creantelor bugetare, Directia generala de tehnologia informatiei, Directia generala de administrare a marilor contribuabili din cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala si directiile generale ale finantelor publice judetene si a municipiului Bucuresti vor duce la indeplinire prevederile prezentului ordin.
    ART. 6
    Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.


            Presedintele Agentiei Nationale de Administrare Fiscala,
                                   Serban Pop

    Bucuresti, 15 martie 2013.
    296.

    ANEXA 1

PROCEDURA privind stabilirea sumei reprezentand timbrul de mediu pentru autovehicule

    CAP. I
    Cadru general

    1.1. Timbrul de mediu pentru autovehicule, reglementat de Ordonanta de urgenta a Guvernului 9/2013 privind timbrul de mediu pentru autovehicule, denumita in continuare ordonanta de urgenta, si de Normele metodologice de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului 9/2013 privind timbrul de mediu pentru autovehicule, aprobate prin Hotararea Guvernului 88/2013, denumite in continuare norme metodologice, se calculeaza de organul fiscal competent din cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.
    1.2. Organul fiscal competent din cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala este:
    a) in cazul persoanelor juridice, al persoanelor fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii liberale - organul fiscal la care persoana este inregistrata ca platitor de impozite si taxe;
    b) in cazul persoanelor fizice - organul fiscal in a carui raza teritoriala persoana fizica isi are domiciliul fiscal.
    1.3. Organul fiscal competent stabileste suma reprezentand timbrul de mediu pentru autovehicule pentru urmatoarele situatii reglementate de ordonanta de urgenta:
    a) ca urmare a solicitarii primului proprietar din Romania al autovehiculului, care intentioneaza sa efectueze inscrierea in evidentele autoritatii competente a dobandirii dreptului sau de proprietate asupra autovehiculului respectiv;
    b) ca urmare a reintroducerii in parcul auto national a unui autovehicul, in cazul in care la momentul scoaterii sale din parcul auto national i s-a restituit proprietarului valoarea reziduala a timbrului;
    c) cu ocazia transcrierii dreptului de proprietate in Romania asupra unui autovehicul rulat, daca pentru acest autovehicul nu a fost achitata taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule, prevazuta la art. 214^1 -214^3 din Legea 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, in vigoare in perioada 1 ianuarie 2007-30 iunie 2008, taxa pe poluare pentru autovehicule, prevazuta de Ordonanta de urgenta a Guvernului 50/2008 pentru instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule, aprobata prin Legea 140/2011, in vigoare in perioada 1 iulie 2008-12 ianuarie 2012, sau taxa pentru emisiile poluante in vigoare in perioada 13 ianuarie 2012-14 martie 2013, prevazuta de Legea 9/2012, cu modificarile si completarile ulterioare;
    d) cu ocazia transcrierii dreptului de proprietate in Romania asupra unui autovehicul rulat, daca pentru acest autovehicul sa dispus de catre instante restituirea sau inmatricularea fara plata taxei speciale pentru autoturisme si autovehicule, taxei pe poluare pentru autovehicule sau taxei pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule.
    1.4. Calcularea sumei reprezentand timbrul de mediu pentru autovehicule se face cu ajutorul aplicatiei informatice-suport realizate si implementate de Directia generala de tehnologia informatiei. Vezi Calculator taxa auto.
    1.5. In sensul prezentului ordin, prin conducatorul unitatii fiscale se intelege, dupa caz:
    a) directorul general al Directiei generale de administrare a marilor contribuabili;
    b) directorul executiv al directiei generale a finantelor publice judetene sau a municipiului Bucuresti;
    c) seful administratiei finantelor publice a municipiului, orasului sau comunei, seful administratiei finantelor publice a sectoarelor municipiului Bucuresti sau seful administratiei finantelor publice pentru contribuabili mijlocii.
    1.6. In sensul prezentului ordin, prin conducatorul adjunct al unitatii fiscale se intelege, dupa caz:
    a) directorul general adjunct coordonator al activitatii de administrare a veniturilor statului din cadrul Directiei generale de administrare a marilor contribuabili;
    b) directorul executiv adjunct coordonator al activitatii de administrare a veniturilor statului din cadrul directiei generale a finantelor publice judetene sau a municipiului Bucuresti;
    c) seful administratiei adjunct din cadrul administratiilor finantelor publice ale municipiilor, oraselor sau comunelor, ale sectoarelor municipiului Bucuresti sau din cadrul administratiilor finantelor publice pentru contribuabili mijlocii, dupa caz.

    CAP. II
    Stabilirea sumei reprezentand timbrul de mediu pentru autovehicule

    2.1. Persoana fizica sau juridica ce solicita stabilirea sumei reprezentand timbrul de mediu depune la organul fiscal competent o cerere, completata conform modelului aprobat prin anexa 2 la ordin, insotita de documentele prevazute de art. 5 din ordonanta de urgenta si de art. 3 din normele metodologice, in copie si in original. Documentele in original se restituie contribuabilului, dupa verificarea conformitatii si inscrierea pe copiile care raman la organul fiscal a vizei "conform cu originalul".
    2.2. Pentru autovehiculele care fac obiectul contractelor de leasing, cererea care contine elementele necesare calculului sumei reprezentand timbrul de mediu pentru autovehicule, completata conform modelului aprobat prin anexa 3 la ordin, se depune la organul fiscal competent. Cererea privind autovehiculele in leasing se depune la organul fiscal competent in format electronic, insotita de formularul editat.
    2.3. De la registratura, cererea insotita de documentele depuse se repartizeaza compartimentului cu atributii in domeniul inregistrarii fiscale, denumit in continuare compartiment de specialitate, care inregistreaza cererile intr-o evidenta speciala, organizata potrivit anexei care face parte integranta din prezenta procedura.
    2.4. Compartimentul de specialitate analizeaza informatiile cuprinse in cerere si in documentatia prezentata de contribuabil. Daca cererea sau documentatia anexata este incompleta, se notifica solicitantul in vederea corectarii sau completarii acesteia, aplicandu-se corespunzator dispozitiile art. 70 alin. (2) din Ordonanta Guvernului 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, denumita in continuare Codul de procedura fiscala .
    2.5. Compartimentul de specialitate, pe baza documentelor depuse de contribuabil si a elementelor prevazute de ordonanta de urgenta si de normele metodologice, procedeaza la stabilirea sumei reprezentand timbrul de mediu pentru autovehicule si intocmeste "Referatul privind stabilirea sumei reprezentand timbrul de mediu pentru autovehicule", potrivit modelului prevazut in anexa 4 la ordin. Referatul se intocmeste in doua exemplare, se verifica si se vizeaza de seful compartimentului de specialitate si se inainteaza impreuna cu documentatia, spre aprobare, conducatorului adjunct al unitatii fiscale.
    2.6. Valoarea in lei a timbrului de mediu pentru autovehicule se determina pe baza cursului de schimb valutar al monedei euro stabilit in prima zi lucratoare a lunii octombrie a anului precedent si publicat in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
    2.7. Pe baza referatului prevazut la pct. 2.5, compartimentul de specialitate intocmeste proiectul "Deciziei privind stabilirea sumei reprezentand timbrul de mediu pentru autovehicule", potrivit modelului prevazut in anexa 5 la ordin, sau, dupa caz, proiectul "Deciziei privind stabilirea sumei reprezentand timbrul de mediu pentru autovehiculele care fac obiectul contractelor de leasing", potrivit modelului prevazut in anexa 6 la ordin.
    2.8. Deciziile prevazute la pct. 2.7 se intocmesc in doua exemplare, se verifica si se avizeaza de seful compartimentului de specialitate si se inainteaza impreuna cu documentatia si cu referatul, spre aprobare, conducatorului unitatii fiscale.
    2.9. Calcularea sumei reprezentand timbrul de mediu pentru autovehicule si emiterea deciziei privind stabilirea acesteia se efectueaza in termen de cel mult doua zile lucratoare de la data depunerii documentatiei complete. Prin exceptie, pentru autovehiculele care fac obiectul contractelor de leasing, stabilirea sumei reprezentand timbrul de mediu si emiterea deciziei privind stabilirea acesteia se efectueaza in termen de cel mult 5 zile lucratoare de la data depunerii documentatiei complete.
    2.10. Deciziile prevazute la pct. 2.7 sunt decizii sub rezerva verificarii ulterioare, potrivit art. 90 din Codul de procedura fiscala .
    2.11. Un exemplar al deciziilor prevazute la pct. 2.7 se comunica contribuabilului, in conformitate cu prevederile art. 44 din Codul de procedura fiscala, iar al doilea exemplar se arhiveaza la dosarul fiscal al contribuabilului.
    2.12. Suma reprezentand timbrul de mediu pentru autovehicule stabilita de organul fiscal prin decizia comunicata contribuabilului se achita in conditiile prevazute de art. 5 alin. (3) din ordonanta de urgenta, iar dovada platii se prezinta autoritatii competente pentru inmatricularea sau transcrierea dreptului de proprietate asupra autovehiculului aflat in una dintre situatiile prevazute la art. 4 din ordonanta de urgenta.

    CAP. III
    Calculul sumei reprezentand timbrul de mediu pentru autovehicule, in vederea solutionarii cererilor de restituire in conditiile art. 7, 9 si 12 din ordonanta de urgenta

    3.1. In vederea restituirii sumelor reprezentand valoarea reziduala a timbrului, in conditiile prevazute de art. 7 din ordonanta de urgenta, compartimentul de specialitate procedeaza la stabilirea sumei reprezentand timbrul de mediu pentru autovehicule care ar fi platit pentru respectivul autovehicul daca acesta ar fi inmatriculat la momentul scoaterii din parcul auto national, calculata in baza legislatiei dupa care s-a stabilit suma datorata la momentul inmatricularii. Calculul se face in lei, la cursul de schimb valutar aplicabil la momentul inmatricularii sau transcrierii dreptului de proprietate asupra unui autovehicul rulat in Romania, folosindu-se varsta vehiculului de la momentul scoaterii din parcul auto national.
    3.2. In vederea restituirii diferentei rezultate in urma contestarii sumei reprezentand timbrul de mediu pentru autovehicule, in conditiile prevazute de art. 9 din ordonanta de urgenta, compartimentul de specialitate procedeaza la recalcularea sumei de plata reprezentand timbrul.
    3.3. In vederea restituirii sumelor reprezentand diferenta intre taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule platita in perioada 1 ianuarie 2007-30 iunie 2008/taxa pe poluare pentru autovehicule, platita in perioada 1 iulie 2008-12 ianuarie 2012/taxa pentru emisiile poluante, achitata in perioada 13 ianuarie 2012-14 martie 2013, compartimentul de specialitate procedeaza la calcularea sumei reprezentand timbrul de mediu pentru autovehicule.
    3.4. Calcularea sumei reprezentand timbrul in conditiile pct. 3.1-3.3 se efectueaza de compartimentul de specialitate la solicitarea compartimentului cu atributii in domeniul colectarii creantelor fiscale. La solicitare se anexeaza si documentatia depusa de contribuabil odata cu cererea de restituire.
    3.5. Pentru stabilirea sumei reprezentand timbrul, compartimentul de specialitate intocmeste Referatul privind stabilirea sumei reprezentand timbrul de mediu pentru autovehicule, potrivit modelului prevazut in anexa 4 la ordin.
    3.6. Referatul se intocmeste in doua exemplare, se verifica si se vizeaza de seful compartimentului de specialitate si se inainteaza impreuna cu documentatia, spre aprobare, conducatorului adjunct al unitatii fiscale.
    3.7. In termen de cel mult 5 zile de la primirea solicitarii de catre compartimentul de specialitate, un exemplar al referatului aprobat impreuna cu documentatia depusa de contribuabil odata cu cererea de restituire se transmite compartimentului cu atributii in domeniul colectarii creantelor fiscale, in vederea solutionarii cererilor de restituire, potrivit dispozitiilor legale in vigoare, iar al doilea exemplar ramane la compartimentul de specialitate, in vederea arhivarii.

    CAP. IV
    Dispozitii finale

    Dosarele intocmite pentru solutionarea solicitarilor contribuabililor, potrivit prevederilor cap. II si III, se arhiveaza la dosarul fiscal al contribuabilului.

Citeste si...


0 Comentarii la articol

Posteaza un comentariu

Campurile marcate sunt obligatorii *