Ordin 889/2013 - înmatricularea navelor
In temeiul art. 51, art. 51^1 alin. (6), art. 51^4 alin. (5), art. 51^7 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 42/1997 privind transportul maritim si pe caile navigabile interioare, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si al art. 5 alin. (4) din Hotararea Guvernului nr. 24/2013 privind organizarea si functionarea Ministerului Transporturilor,
ministrul transporturilor emite urmatorul ordin:
CAP. I
Dispozitii generale
ART. 1
Se aproba procedurile privind evidenta navelor in constructie si evidenta navelor care arboreaza pavilionul roman, acordarea, suspendarea si retragerea dreptului de arborare a pavilionului roman, inmatricularea si radierea navelor, transcrierea constituirii, transmiterii si stingerii de drepturi reale si/sau sarcini constituite asupra navelor, procedura de emitere, de prelungire a valabilitatii si de preschimbare a actelor de nationalitate.
ART. 2
Se aproba forma si continutul Registrului national al navelor maritime, prevazute in anexa nr. 1.
ART. 3
Se aproba forma si continutul Registrului international al navelor maritime, prevazute in anexa nr. 2.
ART. 4
Se aproba forma si continutul Registrului matricol al navelor de navigatie interioara, prevazute in anexa nr. 3.
ART. 5
Se aproba forma si continutul Registrului matricol al navelor de pescuit, prevazute in anexa nr. 4.
ART. 6
Se aproba forma si continutul Registrului de evidenta a navelor in constructie, prevazute in anexa nr. 5.
ART. 7
Se aproba forma si continutul Registrului de evidenta centralizata a navelor, prevazute in anexa nr. 6.
ART. 8
Se aproba modelul si continutul certificatelor de nationalitate si atestatelor de bord pentru navele de nationalitate romana, prevazute in anexele nr. 7 si 8.
ART. 9
(1) Registrele prevazute la art. 2-7 se tin in format tiparit si/sau electronic de catre Autoritatea Navala Romana (ANR).
(2) Registrele prevazute la art. 2-5 contin sectiuni distincte pentru inmatricularea navelor care sunt in proprietate, in contract de bareboat si in contract de leasing, dupa cum urmeaza:
a) Registrul national al navelor maritime in care se inmatriculeaza navele maritime care au obtinut dreptul de arborare a pavilionului roman conform prevederilor art. 45 alin. (2) lit. a) din Ordonanta Guvernului nr. 42/1997 privind transportul maritim si pe caile navigabile interioare, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
b) Registrul international al navelor maritime in care se inmatriculeaza navele maritime care au obtinut dreptul de arborare a pavilionului roman conform prevederilor art. 45 alin. (2) lit. b), c) si d) din Ordonanta Guvernului nr. 42/1997, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, care cuprinde urmatoarele sectiuni:
(i) sectiunea "Nave in proprietate", in care se inmatriculeaza navele maritime prevazute la art. 45 alin. (2) lit. b) si c) din Ordonanta Guvernului nr. 42/1997, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, care au obtinut dreptul de arborare a pavilionului roman in baza unui titlu de proprietate;
(ii) sectiunea "Nave in bareboat", in care se inmatriculeaza navele maritime prevazute la art. 45 alin. (2) lit. d) din Ordonanta Guvernului nr. 42/1997, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, care au obtinut dreptul de arborare a pavilionului roman in baza unui contract de bareboat;
(iii) sectiunea "Nave in leasing", in care se inmatriculeaza navele maritime prevazute la art. 45 alin. (2) lit. d) din Ordonanta Guvernului nr. 42/1997, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, care au obtinut dreptul de arborare a pavilionului roman in baza unui contract de leasing financiar;
c) Registrul matricol al navelor de navigatie interioara in care se inmatriculeaza navele de navigatie interioara prevazute la art. 45 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 42/1997, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, care au obtinut dreptul de arborare a pavilionului roman, cuprinzand urmatoarele sectiuni:
(i) sectiunea "Nave in proprietate", in care se inmatriculeaza navele de navigatie interioara prevazute la art. 45 alin. (2) lit. a), b) si c) din Ordonanta Guvernului nr. 42/1997, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, care au obtinut dreptul de arborare a pavilionului roman in baza unui titlu de proprietate;
(ii) sectiunea "Nave in bareboat", in care se inmatriculeaza navele de navigatie interioara prevazute la art. 45 alin. (2) lit. d) din Ordonanta Guvernului nr. 42/1997, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, care au obtinut dreptul de arborare a pavilionului roman in baza unui contract de bareboat;
(iii) sectiunea "Nave in leasing", in care se inmatriculeaza navele de navigatie interioara prevazute la art. 45 alin. (2) lit. d) din Ordonanta Guvernului nr. 42/1997, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, care au obtinut dreptul de arborare a pavilionului roman in baza unui contract de leasing financiar;
d) Registrul matricol al navelor de pescuit in care se inmatriculeaza navele maritime si de navigatie interioara prevazute la art. 45 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 42/1997, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, care au obtinut dreptul de arborare a pavilionului roman, cuprinzand urmatoarele sectiuni:
(i) sectiunea "Nave in proprietate", in care se inmatriculeaza navele maritime si de navigatie interioara prevazute la art. 45 alin. (2) lit. a), b) si c) din Ordonanta Guvernului nr. 42/1997, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, care au obtinut dreptul de arborare a pavilionului roman in baza unui titlu de proprietate;
(ii) sectiunea "Nave in bareboat", in care se inmatriculeaza navele maritime si de navigatie interioara prevazute la art. 45 alin. (2) lit. d) din Ordonanta Guvernului nr. 42/1997, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, care au obtinut dreptul de arborare a pavilionului roman in baza unui contract de bareboat;
(iii) sectiunea "Nave in leasing", in care se inmatriculeaza navele maritime si de navigatie interioara prevazute la art. 45 alin. (2) lit. d) din Ordonanta Guvernului nr. 42/1997, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, care au obtinut dreptul de arborare a pavilionului roman in baza unui contract de leasing financiar.
ART. 10
In sectiunea "Nave in proprietate" se inscriu cel putin urmatoarele date:
a) numele si/sau numarul navei;
b) portul de inmatriculare;
c) pavilionul si portul de inmatriculare anterioare;
d) numele, cetatenia, nationalitatea, domiciliul/resedinta sau sediul proprietarului, administratorului si operatorului, dupa caz;
e) elementele de identificare fiscala pentru persoanele juridice: CUI/CIF/NIF, precum si numarul si data de ordine din oficiul registrului comertului;
f) codul numeric personal pentru persoanele fizice romane sau echivalentul acestuia pentru persoane fizice straine;
g) tipul navei si principalele caracteristici tehnice;
h) numarul matricol si numarul de evidenta centralizata, numarul IMO de identificare a proprietarilor si/sau operatorilor, numarul IMO de identificare a navelor maritime, numarul european unic de identificare a navelor de navigatie interioara (ENI), numarul de identificare a navelor de pescuit (CFR), codul ATIS (sistemul automat de transmitere a identitatii); numarul MMSI (serviciul mobil maritim de identificare), numarul de identificare al ambarcatiunii (CIN), dupa caz;
i) constituirea, transmiterea si stingerea drepturilor reale si/sau a sarcinilor asupra navelor;
j) acordarea, suspendarea si retragerea dreptului de arborare a pavilionului roman;
k) seria, numarul, data emiterii actului de nationalitate si, dupa caz, valabilitatea actului de nationalitate;
l) zona si sectorul de navigatie;
m) orice modificari sau mentiuni privind datele de mai sus.
ART. 11
In sectiunea "Nave in bareboat" si in sectiunea "Nave in leasing" se inscriu cel putin urmatoarele date:
a) numele si/sau numarul navei;
b) pavilionul si portul de inmatriculare anterioare;
c) tipul, numarul/data contractului si perioada de valabilitate a acestuia;
d) portul de inmatriculare romanesc;
e) numele, cetatenia, domiciliul sau, dupa caz, sediul proprietarului;
f) numele, domiciliul sau, dupa caz, sediul operatorului;
g) elementele de identificare fiscala pentru persoanele juridice: CUI/CIF/NIF, precum si numarul de ordine si data din oficiul registrului comertului;
h) codul numeric personal pentru persoanele fizice romane sau echivalentul acestuia pentru persoanele fizice straine;
i) tipul si principalele caracteristici tehnice ale navei;
j) numarul matricol si numarul de evidenta centralizata, numarul IMO de identificare a proprietarilor si/sau operatorilor, numarul IMO de identificare a navelor maritime, numarul european unic de identificare a navelor de navigatie interioara (ENI), numarul de identificare a navelor de pescuit (CFR), codul ATIS (sistemul automat de transmitere a identitatii); numarul MMSI (serviciul mobil maritim de identificare), numarul de identificare al ambarcatiunii (CIN), dupa caz;
k) acordarea si retragerea dreptului de arborare a pavilionului roman;
l) seria, numarul, data emiterii si valabilitatea actului de nationalitate;
m) zona si sectorul de navigatie;
n) orice modificari sau mentiuni privind datele de mai sus.
ART. 12
(1) Registrul de evidenta a navelor in constructie este registrul tinut de capitaniile de port in a caror zona de jurisdictie se afla constructorul, in care se inscriu navele aflate in constructie.
(2) In Registrul de evidenta a navelor in constructie se inscriu cel putin urmatoarele date:
a) numarul de comanda stabilit de constructor;
b) denumirea ori numele si adresa constructorului si a beneficiarului;
c) numarul si data emiterii autorizatiei de constructie;
d) numarul si data contractului de constructie/armare a navei sau ale declaratiei notariale privind constructia/armarea pentru navele construite in regie proprie;
e) principalele date privind proiectul tehnic de constructie al navei in baza caruia s-a emis autorizatia de constructie (proiectantul, numarul proiectului, autoritatea emitenta a avizului la proiectul tehnic, data si numarul avizului proiectului, societatea de clasificare);
f) principalele caracteristici tehnice ale navei ce urmeaza a fi construita;
g) data punerii chilei;
h) constituirea, transmiterea si stingerea drepturilor reale asupra navei;
i) numarul si data incheierii proceselor-verbale de receptie finala si/sau de predare-primire;
j) numarul si data emiterii permisului provizoriu de arborare a pavilionului roman, acolo unde este cazul;
k) data lansarii la apa, daca este cazul;
l) orice modificari sau mentiuni privind datele de mai sus.
ART. 13
(1) Registrul de evidenta centralizata a navelor este registrul tinut de catre ANR in care se inscriu navele maritime si de navigatie interioara care au obtinut dreptul de arborare a pavilionului roman.
(2) In Registrul de evidenta centralizata a navelor se inscriu cel putin datele prevazute la art. 10 si 11.
ART. 14
Dosarul-cazier este un dosar separat pentru fiecare nava destinat conservarii cererilor depuse la capitania portului, la care sunt anexate inscrisurile (depuse in original, autentificate sau copii legalizate) care stau la baza acestora, corespondenta privind orice transcriere/mentiune efectuata in registrul matricol, adresele transmise prin care se comunica modul de solutionare a cererilor, precum si orice alta corespondenta referitoare la nava, incepand de la eliberarea autorizatiei de constructie pana la radierea/scoaterea din evidenta a navei. Dosarul-cazier contine, de asemenea, o copie de pe permisul provizoriu de arborare a pavilionului roman/actul de nationalitate eliberat, actele de nationalitate retrase/anulate.
ART. 15
In sensul prezentului ordin, prin titlu de proprietate se intelege:
a) contract de vanzare-cumparare;
b) act de donatie;
c) certificat de mostenitor;
d) hotarare judecatoreasca definitiva si irevocabila/definitiva privind recunoasterea, transmiterea sau dobandirea proprietatii;
e) orice alt document prevazut de legislatia in vigoare care atesta dreptul de proprietate.
ART. 16
(1) Contractul de bareboat este contractul incheiat intre proprietarul navei si navlositor, denumit in continuare operator, in scopul folosirii navei pentru o perioada determinata de timp. In baza contractului de bareboat operatorul primeste dreptul de posesie si de folosinta completa in exploatarea navei, inclusiv dreptul de a angaja comandantul si echipajul navei pe durata contractului.
(2) Pe durata contractului de bareboat sunt in sarcina operatorului, intre altele:
a) plata chiriei catre proprietar, in cuantumul si modalitatile stabilite prin contractul de bareboat;
b) intretinerea navei si efectuarea reparatiilor;
c) cheltuielile de exploatare a navei;
d) asigurarea navei;
e) recrutarea echipajului, plata salariilor si, dupa caz, a diurnelor, hrana si conditiile de viata la bord;
f) constituirea de garantii in vederea platii salariilor si a altor drepturi banesti pentru echipaj.
(3) Pe toata durata contractului de bareboat proprietarul isi pastreaza dreptul de dispozitie asupra navei, are drept de control asupra modului in care asigura integritatea navei si respectarea de catre operator a tuturor clauzelor contractuale.
ART. 17
In sensul prezentului ordin, prin sarcina se intelege orice obligatie care greveaza o nava (contracte, garantii reale, sechestre, precum si orice alte obligatii reglementate de legea civila).
CAP. II
Evidenta navelor in constructie
ART. 18
Navele aflate in constructie pe teritoriul Romaniei se inscriu in Registrul de evidenta a navelor in constructie tinut de capitania de port in a carei zona de jurisdictie se afla constructorul.
ART. 19
Persoanele juridice sau fizice care construiesc o nava in Romania trebuie sa obtina inaintea inceperii constructiei acesteia autorizatia de constructie emisa de capitania de port in a carei zona de jurisdictie se construieste nava.
ART. 20
(1) Pentru obtinerea autorizatiei de constructie, persoanele juridice sau fizice care construiesc o nava in Romania vor depune la capitania portului urmatoarele documente:
a) cerere-tip de emitere a autorizatiei de constructie;
b) planul general avizat de autoritatea competenta a statului al carui pavilion urmeaza sa il arboreze sau de o societate de clasificare agreata de respectiva autoritate si scrisoarea de avizare;
c) contractul de constructie sau de armare;
d) declaratie notariala privind constructia navei in regie proprie, dupa caz.
(2) In cazul in care constructia unei nave se continua intr-un alt loc din Romania decat cel in care a fost inceputa, constructorul trebuie sa obtina o noua autorizatie, pentru eliberarea careia trebuie sa depuna, pe langa documentele prevazute la alin. (1), si documentul care certifica scoaterea din evidenta a navei din registrul de evidenta in care nava in constructie a fost inscrisa anterior. Vechea autorizatie se depune la capitania de port care a emis-o.
ART. 21
(1) In baza documentelor prevazute la art. 20, capitania portului elibereaza autorizatia de constructie.
(2) Autorizatia de constructie se elibereaza in maximum 10 zile de la depunerea documentatiei.
(3) In cazul in care nu exista un contract de constructie/armare se va inscrie declaratia notariala pe propria raspundere privind constructia/armarea in regie proprie.
ART. 22
(1) Pe perioada derularii constructiei navei, constructorul este obligat sa depuna la capitania portului unde este inscrisa nava in constructie documentele justificative privind orice modificari ale datelor initiale privitoare la:
a) contractul de constructie si/sau de armare a navei;
b) orice lucrare de modificare constructiva majora care determina modificari ale proiectului initial;
c) beneficiarul navei.
(2) Capitania de port va face, in Registrul de evidenta a navelor in constructie, mentiunile necesare privind datele prevazute la alin. (1).
ART. 23
Pe perioada probelor de mars, precum si in cazul navelor nou-construite nepropulsate ori a corpurilor de nava care se predau in afara teritoriului Romaniei, capitania portului va emite permisul provizoriu de arborare a pavilionului roman. Constructorul va depune la capitania portului urmatoarele documente:
a) cerere-tip;
b) actele de stare tehnica emise de catre directia de specialitate din cadrul ANR sau de catre o organizatie recunoscuta, prin care se atesta ca nava poate efectua aceste probe sau ca poate performa acest voiaj.
ART. 24
Modelul, dimensiunile, elementele de siguranta si continutul permisului provizoriu de arborare a pavilionului roman se stabilesc prin decizie a directorului general al ANR.
ART. 25
(1) Capitania portului emite permisul provizoriu privind acordarea dreptului de arborare a pavilionului roman, pentru perioada valabilitatii actului de stare tehnica prevazut la art. 23 lit. b), in termen de 5 zile de la data depunerii cererii, si va face mentiunile corespunzatoare in Registrul de evidenta al navelor in constructie.
(2) In cazul in care probele de mars se prelungesc peste perioada solicitata initial, capitania portului poate, la solicitarea, in scris, a constructorului, sa prelungeasca valabilitatea permisului prevazut la alin. (1), cu conditia ca valabilitatea actului de stare tehnica sa fie prelungita corespunzator.
ART. 26
Dupa intoarcerea navei din probele de mars, constructorul este obligat sa depuna permisul prevazut la art. 25 la capitania portului, care va face mentiunea in Registrul de evidenta a navelor in constructie.
ART. 27
(1) Capitania portului emite permisul provizoriu de arborare a pavilionului roman si in cazul navelor nou-construite nepropulsate ori a corpurilor de nava care se predau in afara teritoriului Romaniei, pe durata voiajului.
(2) Documentul prevazut la alin. (1) se emite de capitania portului de inscriere in baza urmatoarelor documente:
a) cerere-tip de emitere a permisului provizoriu de arborare a pavilionului roman;
b) actele de stare tehnica emise de catre directia de specialitate din cadrul ANR sau de catre o organizatie recunoscuta, prin care se atesta capacitatea navei de a efectua acest voiaj.
ART. 28
(1) Navele nou-construite se scot din evidente la solicitarea constructorului in urmatoarele situatii:
a) la terminarea constructiei, dupa semnarea procesului-verbal de receptie finala si/sau de predare-primire;
b) cand constructia unei nave se continua de un alt constructor aflat in zona de jurisdictie a unei alte capitanii de port sau a unei alte autoritati competente sau un alt constructor din afara Romaniei.
(2) Navele in constructie se scot din evidente si in cazul in care contractul de constructie inceteaza inainte de finalizarea constructiei.
ART. 29
Scoaterea navelor din Registrul de evidenta a navelor in constructie se face pe baza unei cereri-tip privind scoaterea din evidenta a navelor in constructie, depusa de constructor, la care se anexeaza actele care fac dovada ca navele se afla in una dintre situatiile prevazute la art. 28.
CAP. III
Acordarea dreptului de arborare a pavilionului roman. Inmatricularea navelor
ART. 30
Pentru acordarea dreptului de arborare a pavilionului roman navelor nou-construite ori dobandite si inmatricularea lor in registre proprietarul va depune la capitania de port desemnata urmatoarele documente:
a) cerere-tip privind acordarea dreptului de arborare a pavilionului roman si inmatricularea navei, care sa cuprinda optional si 3 propuneri de nume;
b) titlul de proprietate;
c) certificatul constructorului pentru navele nou-construite;
d) raportul de inspectie in vederea inmatricularii emis de ANR sau certificatul de clasa si certificatele statutare emise de catre ANR sau de catre o organizatie recunoscuta autorizata de ANR ori de catre o autoritate competenta, dupa caz;
e) certificatul de tonaj, dupa caz;
f) pentru persoanele juridice, certificatul constatator emis de autoritatea competenta sau actul normativ ori administrativ de infiintare, iar pentru persoanele fizice, documente oficiale din care sa rezulte cetatenia si domiciliul/resedinta, dupa caz;
g) pentru navele nou-construite, documentul emis de autoritatea statului in care au fost construite, prin care se constata ca sunt nave nou-construite si neinmatriculate, dupa caz, declaratia pe propria raspundere care sa ateste ca nava nou-construita nu a fost inmatriculata;
h) pentru navele dobandite, documentul care atesta radierea navei emis de autoritatea competenta a statului al carui pavilion l-a arborat anterior;
i) dovada inregistrarii fiscale a navei prin avizarea fisei pentru inmatriculare de catre autoritatile fiscale din Romania;
j) doua fotografii ale navei in stare de plutire, tip 13/18 cm, dintr-un bord si din pupa, care sa evidentieze elementele de identificare ale navei.
ART. 31
Dupa inmatricularea in registre, ANR prin capitania portului va emite un act de nationalitate valabil pe toata perioada in care nava are dreptul de arborare a pavilionului roman ori pana la schimbarea proprietarului sau modificarea oricaror date mentionate in registre.
ART. 32
Actele de nationalitate sunt:
a) certificate de nationalitate pentru navele maritime;
b) atestate de bord, pentru celelalte nave care fac obiectul prezentului ordin.
ART. 33
Pentru acordarea dreptului de arborare a pavilionului roman si inmatricularea navelor proprietate a persoanelor juridice sau fizice straine, inchiriate prin contracte de tip bareboat ori leasing financiar, pe perioade mai mari de un an, de persoane juridice sau fizice romane ori straine care solicita dreptul de arborare a pavilionului roman pe perioada contractului, operatorul navei va depune la capitania de port desemnata urmatoarele documente:
a) cerere-tip pentru acordarea dreptului de arborare a pavilionului roman si inmatricularea navei care sa cuprinda optional si 3 propuneri de nume daca se doreste schimbarea numelui navei, insotita de acordul scris al proprietarului;
b) contractul de leasing financiar sau contractul de bareboat;
c) raportul de inspectie in vederea inmatricularii emis de ANR sau certificatul de clasa si certificatele statutare emise de catre ANR sau de catre o organizatie recunoscuta autorizata de ANR ori de catre o autoritate competenta, dupa caz;
d) certificatul de tonaj, dupa caz;
e) documentul emis de autoritatea competenta a statului unde nava este inmatriculata care atesta suspendarea dreptului de arborare a pavilionului detinut anterior, precum si eventualele sarcini si/sau garantii reale ce greveaza nava;
f) in cazul in care nava este grevata de sarcini si/sau de garantii reale, acordul expres al creditorilor respectivi privind inchirierea navei si inmatricularea in registrul navelor in bareboat/leasing in Romania;
g) pentru proprietarii persoane juridice, certificatul constatator emis de autoritatea competenta sau actul normativ ori administrativ de infiintare, iar pentru proprietarii persoane fizice, documente oficiale din care sa rezulte cetatenia si domiciliul/resedinta, dupa caz;
h) pentru operatorii persoane juridice, certificatul constatator emis de autoritatea competenta sau actul normativ ori administrativ de infiintare, iar pentru operatorii persoane fizice, documente oficiale din care sa rezulte cetatenia si domiciliul/resedinta, dupa caz;
i) dovada inregistrarii fiscale a navei prin avizarea fisei pentru inmatriculare de catre autoritatile fiscale din Romania;
j) doua fotografii ale navei in stare de plutire, tip 13/18 cm, dintr-un bord si din pupa, care sa evidentieze elementele de identificare ale navei.
ART. 34
(1) Dreptul de arborare a pavilionului roman pentru navele inchiriate prin contracte de tip bareboat ori leasing financiar se acorda si se poate prelungi pe durata contractului si in limita perioadei de suspendare certificata de autoritatea competenta a statului in care nava a fost inmatriculata.
(2) Prelungirea dreptului de arborare a pavilionului roman pentru navele inchiriate prin contracte de tip bareboat ori leasing financiar se poate acorda cu conditia ca atat contractul de bareboat sau leasing financiar, cat si certificatul de suspendare emise de autoritatea competenta a statului in care nava a fost inmatriculata sa fie valabile pe perioada de prelungire solicitata.
ART. 35
(1) Dupa inmatricularea in sectiunea "Nave in bareboat"/sectiunea "Nave in leasing" se va emite un act de nationalitate, in care se vor mentiona atat numele proprietarului navei, cat si cel al operatorului.
(2) Perioada de valabilitate a actului de nationalitate emis navelor inmatriculate in sectiunea "Nave in bareboat"/sectiunea "Nave in leasing" nu poate fi mai mare decat perioada de valabilitate a contractului de bareboat sau leasing financiar si in limita perioadei de suspendare certificata de autoritatea competenta a statului in care nava a fost inmatriculata.
CAP. IV
Transcrierea constituirii, transmiterii si stingerii drepturilor reale si sarcinilor asupra navelor
ART. 36
(1) Constituirea, transmiterea si stingerea drepturilor reale asupra navelor care arboreaza pavilionul roman se transcriu, la solicitarea persoanelor juridice sau fizice titulare ale acestor drepturi, in registrele in care este transcris titlul de proprietate si in Registrul de evidenta centralizata a navelor, facandu-se mentiunile corespunzatoare si in actul de nationalitate.
(2) La navele aflate in constructie drepturile reale prevazute la alin. (1) se transcriu in Registrul de evidenta a navelor in constructie.
(3) In cazul in care drepturile reale sunt constituite in strainatate, operatiunile prevazute la alin. (1) se transcriu, la solicitarea persoanelor juridice sau fizice titulare ale acestor drepturi, in registrele misiunii diplomatice a Romaniei acreditate pentru statul respectiv.
ART. 37
(1) Dupa transcriere, drepturile reale prevazute la art. 36 alin. (1) se mentioneaza in actul de nationalitate, dupa cum urmeaza:
a) in cazul in care drepturile reale sunt constituite in tara de catre ANR, daca nava se afla in apele nationale navigabile, sau de catre misiunea diplomatica a Romaniei, la cererea persoanelor juridice sau fizice titulare ale acestor drepturi, daca nava se afla intr-un port strain;
b) in cazul in care drepturile reale sunt constituite in strainatate de catre misiunea diplomatica a Romaniei acreditata pentru statul respectiv, daca nava se afla intr-un port strain, sau de catre ANR, dupa primirea documentelor si a confirmarii de adnotare din partea misiunii diplomatice a Romaniei, daca nava se afla in apele nationale navigabile.
(2) Autoritatile consulare au obligatia de a transmite ANR, in cel mai scurt timp:
a) confirmarea efectuarii mentiunii in actul de nationalitate pentru situatiile prevazute la alin. (1);
b) documentele in baza carora s-a efectuat adnotarea drepturilor reale.
ART. 38
(1) Garantiile reale care greveaza navele in constructie se transcriu, la cerere, in Registrul de evidenta a navelor in constructie, de catre titulari, prin depunerea unui aviz de garantie semnat de partile contractante, in conformitate cu legislatia in vigoare, la care se va anexa contractul aferent operatiunii solicitate.
(2) In momentul terminarii constructiei navei, capitania portului in al carei registru de evidenta a navelor in constructie a fost inscrisa nava va emite, la cererea persoanelor fizice/juridice titulare, certificate cu privire la situatia juridica a navei nou-construite.
ART. 39
In cazul transmiterii dreptului de proprietate asupra unei nave care arboreaza pavilionul roman, intre persoane fizice si/sau juridice care, in conformitate cu legislatia in vigoare, indeplinesc conditiile ca navele din proprietatea lor sa arboreze pavilionul roman, noul proprietar va depune la capitania portului de inmatriculare, in termen de 15 zile lucratoare de la dobandirea dreptului de proprietate, urmatoarele documente:
a) cerere-tip de transcriere a dreptului de proprietate in care vor fi mentionate si 3 nume, in ordinea preferintei, daca se doreste si schimbarea numelui;
b) titlul de proprietate;
c) certificatul constatator al noului proprietar, emis de autoritatea competenta a statului de inmatriculare a firmei, sau actul de infiintare pentru persoanele juridice, respectiv actul de identitate ori un alt document oficial din care sa rezulte si cetatenia, pentru persoanele fizice;
d) dovada inregistrarii fiscale a navei prin avizarea fisei pentru transferul de proprietate, de catre autoritatile fiscale din Romania.
ART. 40
Pe baza documentelor prevazute la art. 39 se va emite un nou act de nationalitate pe numele noului proprietar si se vor face mentiunile corespunzatoare in registrele matricole si in Registrul de evidenta centralizata a navelor.
ART. 41
(1) In cazul proprietatii comune se vor transcrie in registre si se vor mentiona in actul de nationalitate numele si sediul/domiciliul fiecarui proprietar si, acolo unde se precizeaza, cota-parte detinuta de fiecare proprietar.
(2) Cand inscrisul doveditor al vanzarii invedereaza ca pretul nu a fost platit integral, vanzatorul poate solicita transcrierea in registrul matricol si mentionarea in actul de nationalitate a privilegiului pentru garantarea pretului datorat in beneficiul sau.
(3) Pentru navele proprietate a statului date in administrarea unor persoane juridice aflate in subordinea sau sub autoritatea sa, in vederea obtinerii actului de nationalitate, administratorul va depune la capitania portului de inmatriculare urmatoarele documente:
a) cerere-tip de transcriere a dreptului de administrare;
b) inscrisul constatator al dreptului de administrare;
c) certificatul de inmatriculare insotit de certificatul constatator emis de oficiul registrului comertului sau actul normativ ori administrativ de infiintare a administratorului persoana juridica, dupa caz.
(4) Pe baza documentelor prevazute la alin. (3) se va emite un nou act de nationalitate si se vor face atat transcrierea dreptului de proprietate in favoarea statului, cat si a dreptului de administrare a navei de catre unitatea administrativ-teritoriala in registrul matricol si se vor mentiona in Registrul de evidenta centralizata a navelor.
ART. 42
(1) In cazul contractelor de inchiriere a navelor, inclusiv contractele de leasing, bareboat, precum si orice alte tipuri de contracte din care decurg drepturi reale, denumite in continuare contracte, pentru nave care arboreaza pavilionul roman, incheiate intre proprietarii romani si operatori romani sau straini ori intre operatori, operatorul care exploateaza efectiv nava trebuie sa solicite, cu acordul proprietarului, in termen de 15 zile lucratoare, transcrierea acestor contracte in registrele matricole, facandu-se mentiunile corespunzatoare si in noul act de nationalitate.
(2) Pentru transcrierea in registrele matricole a contractelor prevazute la alin. (1), persoanele juridice sau fizice titulare ale acestor drepturi vor depune la capitania portului unde este inmatriculata nava urmatoarele documente:
a) formularul de aviz semnat de partile contractante in conformitate cu legislatia in vigoare;
b) contractul aferent operatiunii solicitate;
c) pentru operatorii persoane juridice, certificatul constatator emis de autoritatea competenta sau actul normativ ori administrativ de infiintare, iar pentru operatorii persoane fizice, documente oficiale din care sa rezulte cetatenia si domiciliul/resedinta, dupa caz;
d) dovada inregistrarii fiscale a navei prin avizarea fisei pentru inchirierea navei in leasing, de catre autoritatile fiscale din Romania.
(3) In cazul contractelor de bareboat sau leasing noul act de nationalitate emis este valabil pe perioada derularii contractului ori pana la solicitarea in scris a proprietarului privind incetarea acestuia.
(4) Contractele care greveaza navele se transcriu si in Registrul de evidenta centralizata a navelor.
ART. 43
(1) Transcrierea garantiilor reale asupra navelor care arboreaza pavilionul roman se face la solicitarea persoanelor juridice sau fizice titulare ale acestor drepturi, in registrele in care este transcris titlul de proprietate, prin depunerea la capitania portului de inmatriculare a unui aviz de garantie semnat de partile contractante, in conformitate cu legislatia in vigoare, la care vor anexa contractul aferent operatiunii solicitate.
(2) Garantiile reale care greveaza navele se transcriu si in Registrul de evidenta centralizata a navelor.
(3) Garantiile reale care greveaza navele se mentioneaza si in actele lor de nationalitate.
ART. 44
(1) Radierea din registrele matricole si din registrul de evidenta centralizata a transcrierii contractelor si/sau a garantiilor reale, precum si radierea garantiilor reale din Registrul de evidenta a navelor in constructie se efectueaza in baza avizului de stingere semnat de catre parti, la care se va anexa documentul aferent operatiunii solicitate, dupa caz.
(2) Operatiunea prevazuta la alin. (1) se poate efectua si la solicitarea partii interesate, in baza unei hotarari judecatoresti ori arbitrale ramase definitiva si irevocabila/definitiva sau in orice alte cazuri prevazute de lege, la cererea documentata a titularului.
ART. 45
(1) In cazul instituirii unui sechestru asupra navei, dupa incheierea procesului-verbal de aplicare a sechestrului, acesta va fi depus de catre executor la capitania portului unde se afla nava in momentul aplicarii sechestrului. La solicitarea executorului, capitania portului de inmatriculare va transcrie procesul-verbal de instituire a sechestrului in registrele matricole/de evidenta.
(2) Sechestrul consta in indisponibilizarea navei. Dispozitiile prezentului act normativ cu privire la sechestru vor fi completate cu dispozitiile Codului de procedura civila.
(3) Pe durata cat nava are inscris un sechestru, capitania portului de inmatriculare nu va efectua nicio transcriere a constituirii, transmiterii sau stingerii de drepturi reale, garantii reale si/sau sarcini in registrele matricole/de evidenta.
(4) Radierea din registrele matricole/de evidenta a sechestrului instituit asupra navei se va face in baza notificarii executorului sau in baza unei hotarari judecatoresti definitive si irevocabile/definitive, legalizata, care desfiinteaza hotararea judecatoreasca definitiva si irevocabila/definitiva de instituire a sechestrului.
(5) Radierea transcrierilor cu privire la contracte de inchiriere, garantii reale, sechestre si alte asemenea sarcini reglementate de lege, in cazul navelor instrainate de catre administratorul judiciar/lichidator, se va efectua la cererea persoanelor interesate, in baza procesului-verbal de adjudecare privind instrainarea navei.
ART. 46
Drepturile reale si/sau sarcinile care greveaza navele sub pavilion roman sunt opozabile tertilor numai daca sunt transcrise in registrele prevazute la art. 2-6.
ART. 47
Pe perioada suspendarii dreptului de arborare a pavilionului roman, aspectele legate de publicitatea proprietatii, a garantiilor reale si a sarcinilor ce greveaza nava vor continua sa fie guvernate de legea romana.
ART. 48
(1) In sectiunea "Nave in bareboat" si in sectiunea "Nave in leasing" din registrele prevazute la art. 3-5 nu se inscriu drepturi reale si garantii reale, sechestre ori alte asemenea sarcini asupra navelor.
(2) In sectiunea "Nave in bareboat" si in sectiunea "Nave in leasing" din registrele prevazute la art. 3-5 se transcriu doar drepturile reale, garantiile reale si alte asemenea sarcini asupra navelor inscrise de autoritatea competenta din statul de pavilion detinut anterior.
(3) Pentru navele inmatriculate in sectiunea "Nave in bareboat" si in sectiunea "Nave in leasing" pe perioada acordarii dreptului de arborare a pavilionului roman, publicitatea proprietatii, a garantiilor reale si a altor sarcini ce greveaza nava se va efectua de autoritatea competenta din statul in care nava a fost inmatriculata, in registrul matricol in care este inscris dreptul de proprietate.
(4) In sectiunea "Nave in bareboat" si in sectiunea "Nave in leasing" transcrierea constituirii, transmiterii si stingerii garantiilor reale, sechestrelor si altor sarcini se efectueaza in baza certificatul emis de autoritatea competenta din statul de pavilion detinut anterior depus de solicitant.
CAP. V
Preschimbarea actului de nationalitate
ART. 49
(1) Proprietarii sau operatorii navelor sub pavilion roman sunt obligati sa solicite capitaniei de port emiterea unui nou act de nationalitate in maximum 15 zile lucratoare de la producerea oricaror schimbari cu privire la caracteristicile navei, situatia juridica a acestor nave sau alte asemenea modificari.
(2) Orice modificare privind numele navei, caracteristicile tehnice principale sau alte asemenea date mentionate in registrul matricol se face la cererea proprietarului/operatorului, cu aprobarea capitaniei de port, si se inscrie in registrele matricole. Dupa inscrierea mentiunilor in registrele matricole se emite un nou act de nationalitate, in care sunt operate respectivele modificari.
ART. 50
(1) La navele care arboreaza pavilionul roman si poarta un nume, ANR stabileste aceste nume in baza propunerilor facute de catre proprietari sau de catre operatori, cu acordul proprietarului.
(2) In cazul in care propunerile de nume sunt de natura sa creeze confuzie cu denumirea unei institutii publice ori de interes public, national sau local, sa aduca prejudiciu statului roman, au fost alocate altor nave, sunt asemanatoare unui semnal de pericol (S.O.S., MAYDAY etc.) ori altele asemenea, ANR va solicita noi propuneri de nume de la proprietari, respectiv de la operatori.
ART. 51
(1) In cazul in care proprietarul/operatorul unei nave care arboreaza pavilionul roman doreste atribuirea sau schimbarea numelui navei, va depune la capitania portului de inmatriculare o cerere-tip pentru atribuirea ori schimbarea numelui, in care va mentiona 3 propuneri de nume in ordinea preferintei.
(2) Dupa aprobarea atribuirii sau schimbarii numelui navei de catre ANR se va elibera un nou act de nationalitate si se vor face mentiunile corespunzatoare in registrele matricole si in Registrul de evidenta centralizata a navelor, iar actul de nationalitate anterior va fi anulat si depus la dosarul-cazier al navei.
ART. 52
(1) Schimbarea portului de inmatriculare a unei nave care arboreaza pavilionul roman se efectueaza la cererea proprietarului/operatorului navei, cu acordul proprietarului, care va depune la capitania noului port de inmatriculare o cerere-tip privind schimbarea portului de inmatriculare.
(2) Dupa aprobarea schimbarii portului de inmatriculare de catre ANR, capitania portului de inmatriculare va transmite dosarul-cazier al navei la noul port de inmatriculare, care va emite actul de nationalitate. In baza acestor documente se vor efectua mentiunile corespunzatoare in registrele matricole si de evidenta centralizata.
ART. 53
(1) In cazul in care proprietarul/operatorul unei nave care arboreaza pavilionul roman doreste sa faca modificari in structura constructiva a navei (reconstructie, modificare sau transformare), acesta va depune la capitania de port urmatoarele documente:
a) cerere-tip privind modificarea constructiva a navei, in care se va preciza locul unde se vor executa lucrarile respective;
b) scrisoarea de avizare a proiectul tehnic emisa de directia de specialitate din cadrul ANR sau de o organizatie recunoscuta.
(2) Pe baza documentelor prevazute la alin. (1), capitania de port va emite autorizatia de modificare constructiva a navei.
(3) Dupa efectuarea lucrarilor, proprietarul/operatorul va depune la capitania portului de inmatriculare urmatoarele documente in vederea obtinerii actului de nationalitate:
a) cerere-tip;
b) certificatul tehnic eliberat de directia de specialitate din cadrul ANR sau de o organizatie recunoscuta;
c) dovada inregistrarii fiscale a navei prin avizarea fisei privind modificarea caracteristicilor tehnice ale navei de catre autoritatile fiscale din Romania.
ART. 54
(1) In cazul pierderii, deteriorarii sau epuizarii rubricilor din actul de nationalitate, proprietarul sau operatorul va solicita ANR emiterea unui nou act de nationalitate.
(2) Pentru obtinerea actului de nationalitate proprietarul/operatorul va depune urmatoarele documente:
a) cerere-tip;
b) actul de nationalitate deteriorat, epuizat sau dovada publicarii anuntului de pierdere a actului de nationalitate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a III-a.
CAP. VI
Suspendarea dreptului de arborare a pavilionului roman
ART. 55
Dreptul de arborare a pavilionului roman se suspenda in urmatoarele cazuri:
a) la solicitarea proprietarului, in cazul in care nava este inchiriata prin contract de tip bareboat sau leasing, pe perioade mai mari de un an, de persoane juridice ori fizice straine;
b) din oficiu, in cazul in care ANR constata nerespectarea de catre navele maritime a conditiilor reglementate de legislatia nationala si conventiile internationale la care Romania este parte si/sau normele tehnice aplicabile.
ART. 56
(1) In cazul in care o nava care arboreaza pavilionul roman este inchiriata prin contract de tip bareboat sau leasing, pe perioade mai mari de un an, de persoane juridice ori fizice straine, iar operatorul doreste arborarea unui alt pavilion pe perioada contractului, dreptul de arborare a pavilionului roman se poate suspenda la solicitarea proprietarului navei.
(2) Dreptul de arborare a pavilionului roman se suspenda la solicitarea proprietarului navei care are obligatia de a depune la ANR urmatoarele documente:
a) cerere-tip pentru aprobarea suspendarii dreptului de arborare a pavilionului roman in care se va declara pavilionul pe care urmeaza sa il arboreze nava;
b) certificatul de nationalitate al navei;
c) contractul de inchiriere de tip bareboat sau leasing;
d) acordul scris al creditorilor pentru inmatricularea navei in alt registru pe perioada contractului de inchiriere de tip bareboat sau leasing, in cazul in care nava este grevata de sarcini si/sau garantii reale transcrise in registrele matricole.
(3) Suspendarea dreptului de arborare a pavilionului roman se aproba prin decizie a directorului general al ANR.
(4) Decizia directorului general al ANR prevazuta la alin. (3) se aduce la cunostinta, in scris, proprietarului navei.
ART. 57
(1) In cazul navelor inchiriate in bareboat sau leasing pe toata perioada cuprinsa intre data aprobarii suspendarii dreptului de arborare a pavilionului roman si data inmatricularii navei intr-un registru strain de nave, proprietarul navei este raspunzator de mentinerea navei in stare de navigabilitate, precum si de toate evenimentele in care aceasta este implicata.
(2) Pe perioada suspendarii dreptului de arborare a pavilionului roman, publicitatea referitoare la dreptul de proprietate, contractele de bareboat/leasing si/sau garantiile reale ce greveaza nava sunt supuse prevederilor legii romane si se transcriu in registrele matricole si in Registrul de evidenta centralizata a navelor.
ART. 58
In termen de maximum 60 de zile de la data suspendarii dreptului de arborare a pavilionului roman pentru navele inchiriate prin contracte de tip bareboat sau leasing de persoane fizice sau juridice straine, proprietarul va depune la ANR documentul emis de autoritatea competenta prin care se certifica inmatricularea navei in alt stat.
ART. 59
Pentru a obtine din nou dreptul de arborare a pavilionului roman proprietarul transcris in registre va depune la capitania portului urmatoarele documente:
a) cerere-tip;
b) certificatul de radiere emis de autoritatea competenta a statului in care nava a fost inmatriculata pe perioada contractului de tip bareboat sau leasing.
ART. 60
(1) In cazul prelungirii suspendarii dreptului de arborare a pavilionului roman pentru perioade de maximum 2 ani, proprietarul navei va depune la capitania portului de inmatriculare urmatoarele documente:
a) cerere-tip;
b) contractul de bareboat sau leasing;
c) acordul scris al creditorilor pentru inmatricularea navei in alt registru pe perioada contractului de inchiriere de tip bareboat sau leasing, in cazul in care nava este grevata de sarcini si/sau garantii reale;
d) certificatul emis de autoritatea competenta a noului stat de pavilion care atesta ca nava este inmatriculata intr-un registru de nave.
(2) Prelungirea suspendarii dreptului de arborare a pavilionului roman se aproba prin decizie a directorului general al ANR.
(3) Decizia directorului general al ANR prevazuta la alin. (2) se aduce la cunostinta, in scris, proprietarului navei.
ART. 61
(1) In cazurile prevazute la art. 59 lit. b), in baza documentelor constatatoare emise de directia de specialitate din cadrul ANR, directorul general al ANR suspenda prin decizie dreptul de arborare a pavilionului roman.
(2) Decizia prevazuta la alin. (1), precum si motivele acestei decizii se comunica in termen de 5 zile, in scris, proprietarului/operatorului navei.
(3) In baza deciziei prevazute la alin. (1) se vor efectua mentiunile necesare in registrele matricole si in Registrul de evidenta centralizata a navelor.
(4) In termen de 15 zile de la primirea comunicarii cu privire la suspendarea dreptului de arborare a pavilionului roman, proprietarul/operatorul este obligat sa depuna actul de nationalitate al navei.
ART. 62
Pentru a obtine din nou dreptul de arborare a pavilionului roman, proprietarul transcris in registre va depune la capitania portului urmatoarele documente:
a) cerere-tip;
b) documentul emis de directia de specialitate care certifica remedierea deficientelor.
CAP. VII
Dezmembrarea navelor
ART. 63
(1) Dezmembrarea unei nave sub pavilion roman se face numai in baza unei autorizatii emise de capitania portului in a carei zona de jurisdictie urmeaza sa se efectueze operatiunea.
(2) Pentru obtinerea autorizatiei prevazute la alin. (1), proprietarul navei va depune urmatoarele documente:
a) cerere-tip;
b) actul de nationalitate sau dovada predarii acestuia la capitania de port;
c) acordul scris al creditorilor pentru dezmembrarea navei, in cazul in care aceasta este grevata de sarcini si/sau garantii reale, daca acestea sunt transcrise in registrele matricole.
(3) Pe perioada dezmembrarii navei se vor respecta conditiile privind siguranta navigatiei si protectia mediului.
(4) La finalizarea operatiunilor, capitania portului va emite un document constatator care sa ateste dezmembrarea navei.
CAP. VIII
Retragerea dreptului de arborare a pavilionului roman. Radierea navelor
ART. 64
Dreptul de arborare a pavilionului roman se retrage:
a) la solicitarea proprietarului in urmatoarele situatii:
(i) nava va arbora un alt pavilion;
(ii) in cazul vanzarii navei catre o persoana fizica sau juridica straina;
(iii) in cazul pierderii totale a navei, ca urmare a unui incendiu, unei esuari, scufundari, unui abandon etc.;
(iv) in cazul dezmembrarii;
(v) incetarea contractului de bareboat/leasing;
b) din oficiu de catre ANR in urmatoarele cazuri:
(i) la data expirarii perioadei pentru care s-a acordat dreptul de arborare a pavilionului roman navelor proprietate a persoanelor juridice sau fizice straine, inchiriate prin contracte de tip bareboat sau leasing, pe perioade mai mari de un an, de persoane juridice sau fizice romane ori straine, daca proprietarul nu a solicitat inainte de aceasta data prelungirea acordarii dreptului de arborare a pavilionului roman;
(ii) in cazul in care autoritatea competenta a statului de pavilion anterior solicita in scris retragerea dreptului de arborare a pavilionului roman ca urmare a incetarii acordului privind suspendarea pavilionului detinut anterior;
(iii) la data expirarii perioadei pentru care s-a suspendat dreptul de arborare a pavilionului roman navelor proprietate a persoanelor juridice sau fizice romane, inchiriate prin contracte de tip bareboat sau leasing, pe perioade mai mari de un an, de persoane juridice sau fizice straine, daca proprietarul nu a solicitat inainte de aceasta data prelungirea suspendarii dreptului de arborare a pavilionului roman sau revenirea la pavilionul roman ori in cazul in care ANR constata ca nava nu mai indeplineste conditiile de suspendare a dreptului de arborare a pavilionului roman;
(iv) atunci cand ANR constata nerespectarea de catre navele maritime a conditiilor reglementate de legislatia nationala si conventiile internationale la care Romania este parte si/sau normele tehnice aplicabile;
(v) atunci cand ANR constata ca nava a suferit o pierdere totala ca urmare a unui naufragiu, a esuarii, incendiului, scufundarii sau altor asemenea imprejurari ori a fost dezmembrata;
(vi) atunci cand ANR constata ca navele nu mai indeplinesc conditiile de acordare a dreptului de arborare a pavilionului roman prevazute la cap. III.
ART. 65
(1) Pentru retragerea dreptului de arborare a pavilionului roman la solicitare, in vederea arborarii unui alt pavilion, proprietarul transcris in registre va depune la capitania portului de inmatriculare urmatoarele documente:
a) cerere-tip de retragere a dreptului de arborare a pavilionului roman in care se va mentiona si pavilionul pe care il va arbora nava;
b) cerere de radiere a sarcinilor transcrise in registru;
c) actul de nationalitate al navei.
(2) Pentru retragerea dreptului de arborare a pavilionului roman in cazul vanzarii, proprietarul transcris in registre va depune la capitania portului de inmatriculare urmatoarele documente:
a) cerere-tip de retragere a dreptului de arborare a pavilionului roman in care se va mentiona si pavilionul pe care il va arbora nava;
b) titlul de proprietate;
c) cerere de radiere a sarcinilor transcrise in registru;
d) actul de nationalitate.
(3) Pentru retragerea dreptului de arborare a pavilionului roman in cazul pierderii totale a navei ca urmare a esuarii, incendiului, scufundarii sau abandonului etc., proprietarul transcris in registre va depune la capitania portului de inmatriculare urmatoarele documente:
a) cererea proprietarului;
b) actul de nationalitate, daca acesta a fost recuperat;
c) documentul emis de autoritatea competenta din tara sau strainatate care atesta pierderea totala a navei in urma esuarii, incendiului, scufundarii sau abandonului navei etc.;
d) declaratia proprietarului cu privire la pierderea totala a navei care sa reflecte: numele si numarul oficial ale navei, locul si data pierderii totale, motivul pierderii totale, declaratia proprietarului ca abandoneaza nava acolo unde se afla;
e) cererea de radiere a sarcinilor transcrise in registru.
(4) Pentru retragerea dreptului de arborare a pavilionului roman in cazul dezmembrarii navei, proprietarul transcris in registre va depune la capitania portului de inmatriculare urmatoarele documente:
a) cerere-tip;
b) actul de nationalitate;
c) documentul vizat de autoritatea competenta care atesta finalizarea dezmembrarii.
(5) Pentru retragerea dreptului de arborare a pavilionului roman in cazul incetarii contractului de bareboat/leasing constituit asupra navei, proprietarul/operatorul transcris in registre va depune la capitania portului de inmatriculare urmatoarele documente:
a) cerere-tip;
b) actul de nationalitate;
c) actul care atesta incetarea contractului de bareboat/leasing.
ART. 66
(1) In baza documentelor prevazute la art. 65 se emite decizia de retragere a dreptului de arborare a pavilionului roman si se vor face mentiunile corespunzatoare in registrele matricole si in Registrul de evidenta centralizata a navelor.
(2) Dupa retragerea dreptului de arborare a pavilionului roman, nava se radiaza din registrele matricole si din Registrul de evidenta centralizata a navelor daca nu este grevata de sarcini, potrivit legii civile.
ART. 67
(1) In cazurile prevazute la art. 64 lit. b), in baza documentelor constatatoare, directorul general al ANR emite decizia de retragere a dreptului de arborare a pavilionului roman.
(2) Decizia prevazuta la alin. (1), precum si motivele acestei decizii se comunica in cel mai scurt timp, in scris, proprietarului/operatorului navei.
(3) In baza deciziei prevazute la alin. (1) se vor efectua mentiunile necesare in registrele matricole si in Registrul de evidenta centralizata a navelor.
(4) In termen de 15 zile de la primirea comunicarii cu privire la retragerea dreptului de arborare a pavilionului roman, proprietarul/operatorul este obligat sa depuna actul de nationalitate al navei.
(5) Dupa retragerea dreptului de arborare a pavilionului roman, nava se radiaza din registrul matricol daca nu este grevata de sarcini, potrivit legii civile.
(6) La solicitarea proprietarului/operatorului ANR va elibera certificatul de radiere.
ART. 68
(1) Incetarea acordului emis de ANR cu privire la suspendarea dreptului de arborare a pavilionului roman se va comunica in cel mai scurt timp autoritatii competente a statului de pavilion in vederea retragerii dreptului de arborare a pavilionului si radierii navei din Registrul navelor in bareboat/leasing.
(2) In baza deciziei prevazute la alin. (1) se vor efectua mentiunile necesare in registrele matricole si in Registrul de evidenta centralizata a navelor.
(3) Dupa retragerea dreptului de arborare a pavilionului roman, nava se radiaza din registrul matricol daca nu este grevata de sarcini, potrivit legii civile.
(4) La solicitarea proprietarului ANR va elibera certificatul de radiere.
ART. 69
De la data retragerii dreptului de arborare a pavilionului roman, actul de nationalitate care atesta acest drept este nul.
CAP. IX
Dispozitii finale
ART. 70
Situatiile particulare privind evidenta si inmatricularea navelor, care nu sunt prevazute in prezentul ordin, vor fi reglementate prin decizie a directorului general al ANR.
ART. 71
Directorul general al ANR poate delega competentele sale privind evidenta si scoaterea din evidente a navelor in constructie, acordarea, suspendarea, retragerea dreptului de arborare a pavilionului roman, inmatricularea si radierea navelor, precum si transcrierea drepturilor reale, garantiilor reale si/sau altor sarcini asupra navelor conducatorilor organelor teritoriale operative ale ANR.
ART. 72
Circuitul documentelor intre aparatul central si organele teritoriale operative ale ANR in aplicarea prevederilor prezentului ordin se stabilesc prin decizie a directorului general al ANR.
ART. 73
(1) Pentru orice operatiune documentele reglementate in prezentul ordin vor fi depuse sau transmise de solicitant in original, in copie legalizata sau in format electronic, carora li s-a incorporat, atasat sau asociat logic o semnatura electronica extinsa, dupa caz. Exceptie face titlul de proprietate asa cum a fost definit la art. 15, care se va depune in forma autentificata. La acestea se vor anexa imputernicirea reprezentantului legal al persoanei juridice ori procura speciala autentificata de notarul public, in cazul in care documentele se depun de o alta persoana decat titularul.
(2) Documentele cu privire la nave sau proprietari, intocmite in alta limba decat limba romana, vor fi insotite de traducerea legalizata.
(3) Certificatul constatator emis de autoritatea competenta pentru persoanele juridice, certificatul de suspendare a dreptului de arborare a pavilionului anterior si documentul care atesta radierea navelor se depun la ANR in termenul de valabilitate al acestora si/sau in termen de maximum 30 de zile de la data emiterii de catre autoritatea competenta.
(4) Actele de nationalitate emise navelor pana la data intrarii in vigoare a prezentului ordin raman valabile pana la data expirarii acestora, dar nu mai tarziu de 31 decembrie 2014.
ART. 74
Prin decizie a directorului general al ANR se stabilesc modelul si continutul cererilor-tip.
ART. 75
La data intrarii in vigoare a prezentului ordin, Ordinul ministrului transporturilor, contractiilor si turismului nr. 583/2004 privind evidenta navelor care arboreaza pavilionul roman si evidenta navelor in constructie in santierele navale aflate pe teritoriul Romaniei, aprobarea formei si continutului registrelor matricole si ale registrelor de evidenta a navelor, a procedurilor privind evidenta navelor in constructie, acordarea, suspendarea, retragerea dreptului de arborare a pavilionului roman, inmatricularea, scoaterea din evidenta a navelor, transcrierea drepturilor reale mobiliare si/sau a sarcinilor asupra navelor, precum si forma si continutul cererilor-tip, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 314 din 9 aprilie 2004, si Ordinul ministrului lucrarilor publice, transporturilor si locuintei nr. 1.754/2001 privind aprobarea modelului si continutului certificatelor de nationalitate si atestatelor de bord pentru navele de nationalitate romana, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 824 din 20 decembrie 2001, se abroga.
ART. 76
Anexele nr. 1-8 fac parte integranta din prezentul ordin (se regases in Monitorul oficial 400 din 2013.
ART. 77
ANR va duce la indeplinire prevederile prezentului ordin.
ART. 78
Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
In legatura cu inmatricularea navelor...
Posteaza un comentariu
Campurile marcate sunt obligatorii *
0 Comentarii la articol