PDL: Conferinta de presa sustinuta de deputatul PD-L Sulfina Barbu
Sulfina Barbu: Astazi in
sedinta Biroului Permanent National al Partidului Democrat Liberal am
discutat urmatoarele teme si anume, pe toata perioada de vacanta
parlamentara, Partidul Democrat Liberal este in activitate prin
organizatiile judetene, prin parlamentari. Cel mai important lucru -
comunicarea directa cu electoratul si aici primul punct pe care as vrea
sa-l mentionez, asa cum va anuntam saptamana trecuta, strangerea de
ajutoare pentru persoanele sinistrate si vreau sa dau citire
materialelor care au fost transmise pana acum de catre organizatiile
judetene: Judetul Dambovita – 100 de tone de cereale au fost trimise
catre judetul Tulcea; organizatia PDL Galati a trimis deja la Saucesti,
in Bacau, alimente si materiale de constructii, organizatia PDL Iasi a
trimis imbracaminte, alimente, paturi si medicamente in valoare de
95.000 lei, in judetul Suceava. Distributia se face prin Consiliul
Judetean Suceava. Organizatia PDL Olt a trimis alimente neperisabile si
cereale in valoare de 20.000 lei noi in judetul Suceava, iar in judetul
Botosani a trimis 10.000 lei noi catre Consiliul Judetean din donatiile
facute la Partidul Democrat Liberal Olt. Judetul Sibiu, prin organizatia
PDL, a reusit sa trimita alimete, incaltaminte si obiecte de uz casnic
in Botosani in valoare de 10.000 lei. Judetul Teleorman - apa, 2,5 tone
de alimente si 4000 de conserve au trimis in judetul Neamt. Sectorul 2 –
5 tone de alimente in valoare de 50.000 Ron in judetul Neamt, Sectorul 3
– materiale de constructii si alimente in valoare de 40.000 lei noi in
judetul Tulcea, Sectorul 5 – mobila si alimente neperisabile in valoare
de 29.000 lei noi, in judetul Bacau. De asemenea, si Organizatia de
Tineret a Partidului Democrat Liberal, de la nivel national, a reusit sa
adune 5 tone de alimente neperisabile, inclusiv apa minerala, si au
fost livrate deja catre judetul Suceava. Acestea sunt primele materiale
care au fost trimise deja sinistratilor din judetele afectate de
inundatii si actiunea continua si in saptamanile urmatoare.
A doua tema importanta pe care o are fiecare organizatie judeteana
si parlamentarii Partidului Democrat Liberal in comunicarea directa cu
electoratul in decurs de o luna, incepand din aceasta saptamana,
intalniri cu reprezentantii mediului de afaceri de la nivelul fiecarui
judet in parte pentru a discuta masurile de sprijinire a mediului de
afaceri propuse si conturate pana in acest moment si pentru a aduna si
alte propuneri din judetele Romaniei. Este important ca aceste masuri
pentru sprijinirea mediului de afaceri sa fie cnoscute, dar sa fie
dezbatute cu cei care sunt in acest domeniu si se confrunta cu o
situatie dificila in perioada aceasta.
In paralel, grupul de lucru format din parlamentari au intalniri in
fiecare zi de marti, la ora 8.30, la Ministerul Finantelor Publice pe
aceste masuri si un alt grup de lucru de parlamentari la Ministerul
Muncii pe reforma sistemului de asistenta sociala.
Lucram in teritoriu si la nivel de Bucuresti cu ministerele
responsabile astfel incat in Colegiul Director care s-a stabilit ca va
fi la inceputul lunii august, deci pana in data de 15 august cu
siguranta vom avea Colegiul Director al Partidului Democrat Liberal, sa
adoptam si masurile pentru sprijinirea mediului de afaceri care, la 1
septembrie, sa intre in aprobare dar si celelalte masuri legate de
organizarea partidului. Aici ne referim in primul rand la stabilirea
responsabililor in interiorul partidului atat pentru organizatiile
judetene acolo unde, dupa cum bine stiti, au fost decise organizari
interimare – Comisii de organizare si de desfasurare a alegerilor. Tot
in acelasi Colegiu Director vom discuta cu siguranta ce facem cu
alegerile interne la nivelul organizatiilor judetene incepand din
toamna. Deci, intalnirile de lucru se desfasoara atat in teritoriu cat
si la nivel central.
A mai fost o tema pe care am discutat-o la nivelul Biroului
Permanent National si pe care doresc sa v-o aduc la cunostinta si anume
Legea Educatiei Nationale. In acest moment Legea Educatiei Nationale
este, dupa cum stiti, in Comisia de specialitate din Senat dar, din
pacate, partidele din opozitie, PNL si PSD, nu participa la sedintele
Comisiei din Senat astfel incat in sedinta nu se realizeaza cvorumul. In
consecinta, facem un apel la Partidul National Liberal si la Partidul
Social Democrat sa-si trimita responsabilii si reprezentantii din
Comisia de invatamant din Senat astfel incat, in Comisie, acest act
normativ atat de important sa fie finalizat si la 1 septembrie, sau daca
reusesc sa-l finalizeze, sa se poate convoca o sesiune extraordinara in
luna august, in Senat, pentru adoptarea Legii Educatiei Nationale. Este
o Lege pe care declarativ au sustinut-o toate partidele parlamentare.
Amintim ca s-a semnat si un Pact National si a fost adoptata si o
strategie la nivelul tuturor partidelor parlamentare, dar cand discutam
de aprobare efectiva in Comisie constatam ca partidele din opozitie una
declara si alta fac. Este o actiune pe care consideram ca trebuie s-o
adoptam pana la inceputul anului scolar astfel incat sa stim ca in anul
scolar 2010-2011 mergem pe prevederile noii legi din domeniu. Cam
acestea au fost principalele teme abordate in Biroul Permanent National
si va stau la dispozitie pentru a raspunde la intrebari.
Puteti sa ne dati cateva exemple de masuri pentru sprijinirea
mediului de afaceri pe care le luati in calcul?
Sulfina Barbu: Sigur ca da. Am sa le trec doar in revista
pentru ca ele, foarte multe, sunt tehnice si sunt prevederi din Codul
Fiscal, din Codul de Procedura Fiscala. Prima masura, deducerea unei
cote de 50% din valoarea TVA pentru lucrarile de renovare, modernizarea
locuintelor si cladirilor. Aceasta masura are un potential de crestere
economica de 0,3 puncte procentuale deoarece lucrarile de reparatii si
renovare reprezinta cca. 32% din valoarea lucrarilor de constructii.
O alta masura extrem de importanta, scutirea de impozit pe profit
pentru contribuabilii care realizeaza in Romania investitii mai mari de
500.000 de euro si care creeaza minimum 25 de noi locuri de munca, cu
toate modificarile aferente.
O alta masura este cea referitoare la compensarea datoriilor,
creantelor, intre stat, unitatile administrativ-teritoriale, si
debitori, firmele pivate. Si aici ne referim la acele creante care
decurg din plata impozitelor si taxelor adica, daca o firma privata are
datorie la bugetul de stat pentru CAS, pentru fondul de somaj sau pentru
fondul de pensii sa poata fi compensate aceste datorii cu TVA-ul pe
care statul trebuie sa-l returneze catre respectiva firma, pentru a da
un exemplu concret.
O alta masura la care lucram si am convenit, sa mergem pe o lege
distincta, Legea privind holdingul in Romania, o lege care va permite
companiilor sa infiinteze grupul fiscal, sa infiinteze grupul de plata
al TVA-ul si aici erau doua posibilitati: de modificare a Codului Fiscal
sau o lege separata. In coalitie s-a luat decizia sa lucram pana la 1
septembrie la o lege separata referitoare la holding. As vrea sa
reamintesc de reevaluarea impozitului minim. Este o masura la care
lucram si a fost o decizie, tot in coalitie luata, ca pana la 1
septembrie sa facem o reevaluare a acestei masuri si sa renuntam la
impozitul minim, eventual sa fie cateva domenii pentru care sa fie
inclusa masura de impozit forfetar, dar este o masura la care se
lucreaza si saptamana viitoare la Ministerul Finantelor vom avea aceste
discutii si masuri referitoare la, asa cum va spuneam, rambursarea,
simplificarea procedurilor de rambursare a TVA-ului pentru ca in
practica s-a constatat ca pe normele de aplicatii au aparut blocaje si
este corect ca statul sa aiba un comportament fata de agentii economici.
Sunt cateva pe care vi le-am trecut in revista, ele sunt mult mai multe
dar le vom comunica pe masura ce deciziile vor fi luate.
Modificarea cotei unice intra in calcul, se analizeaza micsorarea
TVA, adica revenirea la TVA de 19%?
Sulfina Barbu: Cand discutam de revenire la TVA de 19% cu
siguranta trebuie sa vedem deciziile pe care le luam pentru anul 2011.
Deci, de la 1 ianuarie 2011 trebuie sa stabilim care este politica
fiscala pe care o aducem, dupa o dezbatere publica, dupa consultarea
mediului de afaceri si a tuturor partenerilor sociali, pe care dorim sa o
punem in practica pentru ca in cursul anului 2011 sa nu mai intervina
niciun fel de modificari pe fiscalitate in Romania. Am mai luat in
calcul cele 186, cred, de taxe parafiscale, din 400, din peste 400, daca
va amintiti in cursul anului trecut numarul lor a fost redus la
aproximativ 180. S-ar putea sa nu fie o cifra foarte exacta dar este
apropiata de realitate - 178 sau 186, aici as vrea sa spuneti ca
aproximativ 180. Si pe aceasta zona se lucreaza in paralel pentru ca
discutam de tot Codul Fiscal si tot Codul de Procedura Fiscala, se
lucreaza ca numarul lor sa fie mult redus pentru simplificarea
birocratiei si pentru degrevarea, practic, nu numai a mediului de
afaceri, chiar si a cetatenilor simpli, de plata multor tarife si taxe
parafiscale la diverse ghisee.
Practic orice modificare de TVA e posibila doar de la 1 ianuarie
incolo? Pana la 1 ianuarie nu e posibila revenirea?
Sulfina Barbu: Discutiile pe care le-am avut au fost clare.
De la 1 ianuarie 2011 putem discuta de modificari de taxe, pana atunci
mergem in acest cadru pentru ca s-a convenit si cu Fondul Monetar
International, dupa cum stiti, pentru ca a fost aceasta presiune legata
de intrunirea board-ului Fondului Monetar International si cu ceilalti
parteneri internationali si se merge pe aceasta masura, dar trebuie sa
punem ordine in fiscalitate si asta ne-am propus, pana la 1 septembrie
sa facem o viziune foarte clara si sa vedem daca sunt necesare ordonante
sau mergem pe legi. Noi am dori sa mergem pe adoptare prin proiecte de
acte normative la nivel de lege.
Domnul secretar de stat Valentin Iliescu a vorbit despre un
raport al Curtii de Conturi in care s-ar arata ca banii pentru diguri,
dupa inundatiile din 2008, s-au furat „ca-n codru”, a fost expresia
dansului. Daca s-a consultat cu partidul, daca stiti ceva si cum
comentati acest lucru?
Sulfina Barbu: Personal nu cunosc datele pe care le detine
domnul secretar de stat, nici in partid nu am discutat acest subiect, in
Biroul Permanent National sau in grupurile de lucru. Sunt convinsa ca
domnia sa va veni cu niste clarificari din moment ce a facut astfel de
afirmatii. Este datoria dansului sa vina cu date care sa sustina ceea ce
a afirmat.
Presedintele Basescu a afirmat saptamana trecuta ca exista o
sincopa de comunicare intre Guvern si Palatul Cotroceni. As vrea sa va
intreb daca pentru aceste masuri pe care le-ai prezentat a existat o
consultare si cu presedintele?
Sulfina Barbu: Sunt convinsa ca reprezentantii Ministerului
Finantelor transmit informatiile conform uzantelor catre Administratia
Prezidentiala. Noi, Partidul Democrat Liberal, le discutam in permanenta
cu ministerul, dar si la nivelul coalitiei. Pe parcus vom veni cu date
noi pana in momentul in care ele vor ajunge ca masuri finale pentru
adoptare. Deocamdata este un proiect pe care lucram de circa doua luni
de zile, nu este nimic secret, dar sunt propuneri care poate nu vor fi
puse in practica asa cum noi, in grupul de lucru, le-am gandit pentru ca
trebuie corelate cu celelalte prevederi din Codul Fiscal. Cu siguranta
Ministerul Finantelor face informari periodice si catre Administratia
Prezidentiala.
Dar, dintre propunerile pe care ni le-ati prezentat au fost
unele, sa spunem, adoptate 100% in sedinta de astazi a coalitiei?
Spuneati, de exemplu, ca legea holdingurilor a fost adoptata.
Sulfina Barbu: Da, deci a fost adoptat ca mergem pe legea
holdingului. Aici, din acest moment, sigur, avem niste modificari si
pentru codul fiscal, dar din acest moment stim ce avem de facut. Avem un
draft pe legea holdingului si lucram, dar trebuie sa lucram si cu
specialistii pentru ca atunci cand discutam de aceste prevederi foarte
tehnice este important sa stim exact cand vorbim de masuri pentru
sprijinirea mediului de afaceri, in care articol din Codul Fiscal, in
care articol din Codul de Procedura Fiscala, in care act normativ, si o
astfel de modificare as vrea sa va spun ca presupune modificari si la
nivelul actelor subsecvente - ordinele de punere in practica, normele de
aplicare. Din acest motiv nu va spun cu siguranta. Ca principiu s-a
adoptat, dar ca si punere in practica pe fiecare articol inca mai avem
de lucrat. Pot sa va spun, trebuie lucrat la ordinul 1899 pe 2004, la un
alt ordin 1857 pe 2007, la ordinul 263 pe 2010, deci toate aceste
prevederi trebuie sa mearga pana la nivelul actelor normative
subsecvente pentru ca ele sa poata fi puse in practica.
Vroiam sa va mai intreb, in legatura cu acele modificari la codul
fiscal, din ceea ce spuneati dumneavoastra e clar, pana la 1 ianuarie
2011 nu se va opera nicio modificare, mergem pe ceea ce s-a adoptat pana
acum, adica TVA marit?
Sulfina Barbu: Sunt masuri care dorim sa fie adoptate de la 1
septembrie sau cel tarziu de la 1 octombrie, dar Codul Fiscal in
ansamblul lui revizuit. Cu siguranta pe noua viziune si noua strategie
fiscala, coroborat si cu bugetul pentru anul 2011, va intra in vigoare
de la 1 ianuarie 2011. Vor fi un set de masuri care intra in vigoare de
la 1 septembrie sau 15 septembrie, depinde de procedurile de adoptare,
dar sunt si masuri care vor intra in vigoare de la 1 ianuarie 2011. Nu
stiu sa fac o departajare in acest moment, noi dorim ca cele care vin cu
adevarat in sprijinul mediului de afaceri sa intre in vigoare de la 1
sau 15 septembrie anul acesta.
De ce aveti retineri fata de adoptarea prin Ordonanta de Urgenta?
Sulfina Barbu: Vedem daca acest lucru este posibil. Trebuie
analizat pentru fiecare masura in parte. De exemplu, pentru deducerea
unei cote de 50% din valoarea TVA aferenta lucrarilor de renovare si
modernizare vedem daca si ministerul Finantelor, prin structurile
subordonate, este pregatit din punct de vedere administrativ sa
inregistreze aceste lucruri, sa mergem ori pe declaratia de venituri
globale, ori pe deducerea de la furnizori. Deci, si administrativ
trebuie sa stim daca suntem pregatiti sa si punem in practica masura
respectiva, dar in cursul acestei veri, avand vacanta parlamentara, noi
parlamentarii vom lucra alaturi de cei din minister ca sa stim exact,
pana la ultimul amanunt, ce se poate si la ce moment poate sa fie pus in
practica. Si sper ca mediul de afaceri, prin dezbaterile pe care le
facem in teritoriu, sa mai vina cu propuneri bune la care noi nu am
reusit inca sa ne gandim sau sa ne uitam, dar sa vina propunerile chiar
de la mediul de afaceri.
Ministerul Finantelor v-a facut si el cateva propuneri, adica
ceva nou?
Sulfina Barbu: Da. De exemplu, am discutat ca atunci cand
statul are datorii catre agentii economici si statul sa plateasca
dobanzi, asa cum agentul economic este penalizat daca nu-si plateste la
timp datoriile catre stat, si aceasta propunere sa stiti ca a fost
acceptata si de ministrul Finantelor si sunt convinsa ca va fi pusa in
practica pentru ca in acest moment numai agentul economic plateste
dobanzi de intarziere la plata sau penalitati de intarziere la plata.
Bine, corect ar fi sa stabilim un termen clar de 30 de zile dupa care
statul, daca nu a platit la timp, sa fie si el penalizat si sa raspunda
cei care nu l-au pus in practica, ori au intarziat documentatia, ori au
tinut factura intr-un sertar, ori nu au mers cu actul de constatare la
timp, deci este timpul ca si statul sa se angajeze intr-un comportament
corect fata de agentii economici.
In legatura cu partidul ati dezghetat alegerile? Ati avut vreo
discutie in sensul acesta?
Sulfina Barbu: Am avut discutii referitoare la, asa cum va
spuneam, si responsabilitatile partidului fata de organizatiile locale,
fata de pregatirea pentru alegerile locale din 2012, pentru ca timpul
este foarte scurt. La Colegiul Director toate aceste teme vor fi
abordate si vom stabili. Se va da un mandat unei echipe din partea
Colegiului Director cu atributii foarte clare: cine se ocupa de
comunicare, cine se ocupa de comunicarea interna, cine se ocupa de
organizatiile partidului. Este extrem de important ca am venit cu
aceasta discutie in Biroul Permanent National si avem si un orizont de
timp, in prima parte a lunii august, la Colegiul Director vom lua aceste
decizii, pe directiile de actiune strategice ale Partidului Democrat
Liberal, ca despre asta discutam.
Mai e cumva vorba de cei 3-4 prim-vicepresedinti sau a fost
abandonata aceasta idee?
Sulfina Barbu: Nu, nu. Poate sa fie aceasta forma de
prim-vicepresedinti dar nu stiu daca echipa suficienta este din trei,
din patru, din cinci, asta vom decide pana la Colegiul Director,
important este ca Biroul Permanent National al partidului trebuie sa dea
un mandat clar cu ce au de facut acesti oameni si poate rezulta ca avem
nevoie de sase, poate rezulta ca sunt suficienti trei. Vom vedea si va
vom comunica. Cu siguranta ne preocupa acest lucru pentru ca nici primul
ministru, nici ministrii nu au timp sa se ocupe si de partid si de
Guvern. Este un lucru pe care l-am stabilit si vom face echipa iar
aceasta echipa va da socoteala in fata Biroului Permanent National
saptamanal, lunar, cum vom stabili, dar cu siguranta am discutat acest
aspect si a fost o decizie luata.
Opozitia vorbeste in continuare de necesitatea alegerilor
anticipate. Cum comentati?
Sulfina Barbu: In primul rand, nimeni nu contesta dreptul
Opozitiei de a critica Puterea si de a actiona in consecinta,
constitutional. Nimeni nu contesta dreptul constitutional al Opozitiei
de a depune motiuni de cenzura, dar vedem o anumita ipocrizie. In primul
rand, la finalul sesiunii parlamentare Opozitia nu a depus nicio
motiune de cenzura si au spus ca nu sunt pregatiti nici sa mearga la
guvernare, nici nu au masuri concrete de iesire a Romaniei din criza, au
plecat foarte frumos in vacanta. Constatam acum, in vacanta
parlamentara, ca si domnul Crin Antonescu si domnul Ponta vorbesc acum
de necesitatea unei alternative pentru Romania din punct de vedere
guvernamental. Nu au instrumentul in vacanta parlamentara pentru a
aplica acest lucru. Sunt declaratii si atat. Dupa ce vom incepe sesiunea
parlamentara sigur ca au instrumente sa actioneze. Dar, daca ne uitam
la PNL si PSD vedem ca singurul scop al celor doua partide, in acest
moment, este de a prelua puterea fara sa aiba un proiect concret, fara
sa aiba masuri concrete de trecere a perioadei de criza. Daca acesta
este singurul interes, intelegem de ce isi doresc si alegeri anticipate.
Intr-o perioada de criza si de dificultate economica in Romania
Opozitia din Romania considera ca singura solutie este aceea de a
organiza alegeri anticipate care costa, care, bineinteles, intarzie
niste masuri. Consideram ca cele doua partide nu fac decat declaratii si
atat. Nu au nici solutii pentru o viata mai buna pentru romani, nici nu
si-au asumat o actiune politica corecta la sfarsitul sesiunii
parlamentare trecute, dar este frumos probabil, din concediu, sa mai
faci declaratii de la distanta despre ce se intampla in Romania.
Partidul Democrat Liberal si-a propus sa stea in tara, sa se ocupe de
persoanele care cu adevarat au nevoie acum, prin sprijinirea oamenilor
care au fost afectati de inundatii; sa ne ocupam de mediul afaceri si sa
discutam toate propunerile pe care le au, si sper sa vina cu propuneri
bune, ca din toamna sa vedem deja niste masuri pentru anul urmator care
sa scoata Romania din criza. Acestea sunt preocuparile noastre,
preocuparile Opozitiei sunt altele.
Ati spus ca PDL si-a propus sa stea in tara. Asta inseamna o
directiva data parlamentarilor de a nu pleca in concedii in alta parte?
Sulfina Barbu: Nu. A fost decizie colectiva care a venit din
partea parlamentarilor, daca vreti, din partea presedintilor
organizatiilor judetene, din partea reprezentantilor nostri din
administratia locala. Am constatat ca Partidul Democrat Liberal isi
doreste sa munceasca in aceasta perioada de vara. Este o decizie pe care
am luat-o impreuna, fara sa fie o directiva data de catre conducerea
partidului in acest sens. Este o actiune voluntara a membrilor nostri de
partid. Va multumesc foarte mult.
Posteaza un comentariu
Campurile marcate sunt obligatorii *
0 Comentarii la articol