Declaratii de presa pe tema noii Legi a Educatiei

Politica  |  0 comentarii

Declaratii de presa sustinute de Daniel Funeriu, ministrul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului, la finalul sedintei de Guvern

Daniel Funeriu: Buna dimineata! În urma sedintei de Guvern de astazi, a fost adoptata Legea Educatiei Nationale în varianta finala care va fi adusa mâine în Parlamentul României în vederea angajarii raspunderii. Am adoptat astazi Legea în Guvern; am adoptat o serie de amendamente care au fost depuse de deputati si senatori din arcul guvernamental cât si multe amendamente care au fost depuse de exemplu de Comisia de Educatie de la Senat care este transpartinica. Au fost depuse 591 de amendamente, de exemplu, la Camera deputatilor. Si, sigur, vom da centralizat câte au fost acceptate din partea caror partide. Dar discutia este o discutie de fond, si as dori sa ma refer la patru elemente esentiale care au fost introduse fata de varianta initiala.
În primul rând, s-a întarit componenta învatamântului profesional în urma unor propuneri venite de la Comisia de Educatie din Senatul României. Componenta de învatamânt profesional a fost întarita astfel încât învatamântul profesional sa nu mai fie o cale înspre, o cale a esecului. Tinerii care nu pot sa mearga altundeva merg înspre profesional. Ruta profesionala trebuie sa fie o ruta a succesului în viata. De asemenea, am întarit foarte puternic etica si componentele legate de etica în universitatile României. Pentru ca asa cum am spus-o la începutul anului universitar, principala noastra misiune este de a recredibiliza învatamântul românesc, iar primul pas în recredibilizarea învatamântului românesc este curatarea universitatilor de o serie de elemente care ne-au dus într-o situatie nu tocmai fericita. Mai apoi, tot în învatamântul universitar, promovarea tinerilor, proceduri de promovare în cariera care tin exclusiv de calitate, proceduri foarte stricte de promovare care sa ne asigure într-un interval relativ scurt ca tineri de valoare în România îsi vor gasi un loc firesc în universitatile noastre. Nu în ultimul rând, poate cel mai mare rau adus învatamântului din România în ultimi 20 de ani a fost politizarea. Prin aceasta lege, facem un important pas înainte în ceea ce înseamna depolitizarea învatamântului din România, atât învatamântul preuniversitar cât si în învatamântul universitar. Un ultim aspect vizeaza aducerea scolii cât mai aproape de comunitate, prin masuri de descentralizare reale si speranta mea este ca toti liderii politici ai României vor întelege ca atunci când este vorba de educatie este momentul sa ne unim si sa contribuim cu totii sa punem în aplicare aceasta lege. Sper ca securea razboiului politic nu va face ravagii pe terenul educational si ca vom gasi acea cale înspre consens care, din pacate, ne-a lipsit de prea multa vreme. Îi invit pe toti oamenii politici sa puna umarul împreuna cu noi la recladirea învatamântului românesc. Va multumesc.

Reporter: Concret, câte amendamente au fost acceptate în aceasta seara?

Daniel Funeriu: Doamna, ministrul Educatiei se concentreaza pe fond. De aceste lucruri se ocupa un întreg aparat tehnic; în momentul în care vom avea totul centralizat, veti avea datele.

Reporter: La nivel de procentaj...

Daniel Funeriu: Doamna, eu vorbesc pe date concrete, când le vom avea, este o chestiune de secretariat tehnic...

Reporter: Cei din opozitie, domnul Victor Ponta si domnul Antonescu au anuntat ca mâine, în Birourile Permanente Reunite ale celor doua camere vor cere amânarea raspunderii cu înca o saptamâna având în vedere ca cei de la CRR nu au luat înca decizia privind conflictul dintre Parlament si Executiv. Cum comentati aceasta initiativa?

Daniel Funeriu: Nu o comentez, este o decizie politica înca odata, eu speram si sper în continuare ca cei doi lideri de partid înteleg interesul natiunii de a avea un sistem educational în primul rând stabil. Si invitatia mea este sa participe la tot ceea ce înseamna accelerarea punerii în aplicare a multor lucruri care sunt foarte bune în aceasta lege. Este o decizie politica si repet ca politicul înca odata, suntem dupa o motiune de cenzura, care, asa cum ati vazut, nu a trecut astazi. Prin urmare eu consider acest lucru eu consider acest lucru ca o speculatie politica si, sigur, eu sunt convins ca lucrurile vor merge în continuare în functie de agenda publica si nu în functie de agenda politica. Sa stiti ca agenda publica a oamenilor este ca educatia sa mearga bine si nu neaparat reuniuni în Birouri Permanente.

Reporter: Spuneati de criteriul politic, au trecut amendamentele referitoare la incompatibilitatile directorilor de scoli care, am înteles ca a fost restrânsa, practic, îndulcit amendamentul cu privire la afilierea lor politica. Pot sa fie afiliati politic ?

Daniel Funeriu: Este vorba de a nu detine functii de conducere.

Reporter: Dar pot avea carnet de partid?

Daniel Funeriu: Nu de a nu detine functii politice de conducere si tot asa cum este interzis posibilitatea ca un rector sa aiba în acelasi timp functii politice importante. Deci am separat în mod evident apartenenta la un partid politic, este un drept constitutional al fiecaruia, însa dorim sa ne asiguram ca scolile si universitatile noastre nu sunt conduse si nu exista o mâna lunga a politicului în ele. Si daca va uitati la toate procedurile din aceasta lege care au afaceri cu organele de conducere din scoli si din universitati veti vedea ca nu exista o politizare.

Reporter: Puteti sa ne spuneti ceea ce întelegeti prin functii politice?

Daniel Funeriu: Demnitati publice, este vorba de functii de conducere în partide politice. Ele sunt definite legal.

Reporter: Cumva s-a extins interdictia ca rude de gradul trei, pâna acum erau rude de gradul 2 sa nu faca parte din rectorat, s-a extins pâna la ruda de gradul 3?

Daniel Funeriu: Întotdeauna am spus-o: nepotismul din universitatile României a atins niste cote pe care nu ni le putem permite în continuare si în aceasta lege am introdus prevederea ca soti, rude, afini pâna la gradul trei nu pot ocupa simultan functii de conducere în universitati care sa fie în relatii de rudenie.

Reporter: Deci raspunsul este da, multumesc. Si o ultima întrebare, v-a disparea modelul alegerilor colegiale a rectorilor?

Daniel Funeriu: Nu, în ceea ce priveste legea rectorilor este si un amendament. Deci, pe legea ce ne intereseaza este modul în care universitatile sunt conduse. Ne intereseaza ca universitatile sa fie conduse într-un mod foarte flexibil si cât mai apropiat de modul de conducere a unei corporatii de succes. În consecinta, rectorul va putea fi ales, sau desemnat prin doua mecanisme: universitatea, un referendum universitar urmând a decide ce mecanism de alegere are. Alege fiecare universitate într-un model, rectorul este ales de toti, toate cadrele didactice si toti cercetatorii titulari în universitate printr-un vot direct, secret al tuturor cadrelor didactice si cercetatorilor din universitate titulari. În al doilea mod de alegere a rectorului este desemnarea de catre Senatul universitar al unei comisii formate din 50% membrii interni din universitate si 50% membrii externi, dintre membrii interni facând parte si studenti, si, în acest model, aceasta comisie selecteaza rectorul. Deci sunt doua modele, universitatea decide între cele doua modele, modelul pe care ea considera. Si vreau sa spun un lucru foarte clar: prin aceasta lege îmi permit autonomia universitara printr-un mod în care ea nu a mai fost oferita niciodata în România. Este vorba de o autonomie reala, dublata de o responsabilitate publica.

Reporter: Pâna la urma mâine la ora 10 va avea loc asumarea ?

Daniel Funeriu: Din informatiile pe care le am, da. Pentru ca asa cum stiti plenul a fost convocat în vederea acestei angajarii a raspunderii. În consecinta, se merge din punctul meu de vedere pe procedura. Dar, adresez un îndemn de deschidere a tuturor liderilor politici înspre educatia din România. Aceasta lege nu este decât începutul. Si cel mai important lucru si anume continuitatea în educatie trebuie sa existe indiferent cine este la guvernare. Mâna mea este întinsa pentru toti cei care poate am avut chiar disensiuni în trecut, dar acel moment al disensiunilor va fi disparut atunci când legea va fi adoptata. Ei bine mâna mea este întinsa, ramâne întotdeauna întinsa pentru a avea o atitudine constructiva pentru educatia din România.

Reporter: Curtea Constitutionala se va pronunta pe 3 noiembrie, care sunt dimensiunile pagubelor în cazul în care asumarea va fi facuta dupa comunicarea Curtii Constitutionale ?

Daniel Funeriu: Fiecare zi de întârziere în adoptarea unei legi ca cea a Educatie, care sa aduca stabilitate în sistem, în primul rând ne va îndeparta de tinta unui învatamânt de calitate pentru copii nostri cât mai rapid. Deci exista o procedura care este foarte clara acum si acest argument doar o saptamâna, doar o luna, doar un an este utilizat va reamintesc de multi ani de zile.

Daniel Funeriu: Acest argument – doar o saptamâna, doar o luna, doar un an – este utilizat, va reamintesc, de multi ani de zile. Din aproape în aproape, de anul trecut s-a ajuns la sfârsitul lui octombrie 2010.
Aceasta taraganare – si vreau sa spun foarte clar – nu este o taraganare inocenta. Este taraganarea celor care stiu ca nu pot supravietui nici din punct de vedere politic, nici din punct de vedere educational într-un sistem educational limpede. Exista o foarte mare frica, a foarte multor lideri politici de un sistem educational si de un sistem politic clar, transparent. Acesta este motivul principal pentru care aceasta lege a fost taraganata. Fiecare zi de taraganare a acestei legi este o pierdere pentru copiii din România, pe care eu nu pot sa mi-o asum.

Reporter: În cazul în care Curtea Constitutionala va declara neconstitutionala asumarea acestei legi, nu cumva tot acest consum de energie nu va fi în zadar?

Daniel Funeriu: Niciun consum de energie nu este prea mic pentru a încerca sa faci din scoala româneasca un drum catre visul fiecarui copil.

Reporter: Vor exista unitati de învatamânt care vor fi comasate?

Daniel Funeriu: Exista criterii foarte clare prin care se acorda personalitate juridica unei scoli. Aceasta lege prevede o concentrare a resurselor, o retea scolara facuta foarte minutios - este vorba de o optimizare a resurselor în tot ceea ce priveste reteaua scolara. Dar mai exista o prevedere cel putin la fel de importanta în ceea ce priveste universitatile. Un predecesor al meu - si ma refer la domnul Marga - spunea un lucru pe care l-am spus de nenumarate ori public si cu care sunt întru totul de acord: avem putini studenti prea si prea multe universitati. Prin masuri de încurajare a universitatilor, care înteleg sa concentreze resursele, ca sa devina universitati mari si puternice, prin aceasta lege am stabilit ca vom încuraja ca universitatile României sa se comaseze, sa fuzioneze, pentru a deveni universitati puternice.

Reporter: Revenind la învatamântul preuniversitar: vor fi comasate scoli? Pentru ca exista sate unde sunt 16 elevi, vor fi comasate?

Daniel Funeriu: Vom continua. Efortul pentru rationalizarea retelei scolare în România va continua. Pentru ca cel mai important lucru este sa oferim fiecarui copil român o oportunitate educationala cât mai mare, iar oportunitatea educationala într-o scoala în care se învata la simultan, cert, la 100, 200, 300, 400 metri de casa, scoala nu este bine întretinuta, aceea nu este scoala. Creste foarte mult oportunitatea educationala daca reusim sa-i transportam la distante rezonabile în conditii foarte bune, într-o scoala care este bine dotata. Deci, obiectivul rationalizarii retelei scolare este cresterea oportunitatii educationale a elevului.

Reporter: Am înteles. Si, în cadrul acestui obiectiv, aveti în vedere si o posibila comasare?

Daniel Funeriu: V-am spus întotdeauna extrem de clar si va spun si acum: comasarile unor scoli care au putini elevi si care se afla în conditii geografice care permit acest lucru, sunt lucruri care conduc la cresterea oportunitatilor educationale a copiilor si, de fiecare data, oportunitatea educationala a unui copil va prima în fata oricaror alte considerente. Raspunsul meu este întotdeauna acelasi pentru ca obiectivul ramâne acelasi. Daca s-ar schimba obiectivele, sigur ca as putea da un alt raspuns, dar obiectivul nostru ramâne cresterea oportunitatilor educationale care se realizeaza în mod firesc prin organizarea mai buna a retelei. Va multumesc foarte mult pentru rabdare.

 

Sursa: Guvernul Romaniei

Data: 28.10.2010





0 Comentarii la articol

Posteaza un comentariu

Campurile marcate sunt obligatorii *