Reducerea salariilor – Proiectul de Lege propuse de Guvern

LEGE

privind unele măsuri necesare în vederea restabilirii echilibrului bugetar

 

Parlamentul României adoptă prezenta lege.

 

Art. 1 (1) Cuantumul brut al salariilor/soldelor/indemnizaţiilor lunare de încadrare, inclusiv sporuri, indemnizaţii şi alte drepturi salariale, precum şi alte drepturi în lei sau în valută, stabilite în conformitate cu prevederile Legii-cadru nr. 330/2009 privind salarizarea unitară a personalului plătit din fonduri publice şi ale Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 1/2010 privind unele măsuri de reîncadrare în funcţii a unor categorii de personal din sectorul bugetar şi stabilirea salariilor acestora, precum şi alte măsuri în domeniul bugetar, se diminuează cu 25%.

(2) În situaţia în care, din aplicarea prevederilor alin.(1), rezultă o valoare mai mică decât valoarea salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată, suma care se acordă este de 600 lei.

 

 Art. 2 (1)Se reduc cu 25% următoarele drepturi de natură salarială de care beneficiază personalul din cadrul autorităţilor şi instituţiilor publice indiferent de modul de finanţare al acestora:

a) cuantumul drepturilor reprezentând salarizarea în valută şi alte drepturi în valută şi in lei ale personalului trimis in misiune permanenta si respectiv temporara în străinătate, prevăzute in Anexa nr. V/3 la Legea nr. 330/2009 şi în Hotărârea Guvernului nr. 837/1995 cu privire la criteriile de salarizare în valută şi celelalte drepturi în valută şi în lei ale personalului trimis în misiune permanentă în străinătate, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv Hotărârea Guvernului nr.518/1995 privind unele drepturi şi obligaţii ale personalului român trimis în străinătate pentru îndeplinirea unor misiuni cu caracter temporar, cu modificările şi completările ulterioare;

b) drepturile prevăzute la art. 104 alin. (3) si art. 107 alin. (4) din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic, cu modificările şi completările ulterioare;

c) cuantumul drepturilor specifice pentru activităţile desfăşurate în instituţiile de apărare, ordine publică şi siguranţă naţională, prevăzute in Anexa nr. IV/2 la Legea nr. 330/2009 pct. 3 alin. (1) si (2), pct.4 alin. (1), pct.6, 8, 10, 11,12;

d) cuantumul compensaţiei băneşti, respectiv al alocaţiei valorice pentru drepturile de hrana si respectiv valoarea financiară anuală a normelor de echipare, precum şi valoarea financiară a drepturilor de echipament;

e) compensaţia lunară pentru chirie.



 (2) Valoarea drepturilor/cheltuielilor cu asistenţa medicală, medicamente şi proteze aferente personalului propriu, pentru care legislaţia în vigoare la data publicării prezentei legi prevede decontarea integral de la bugetul de stat, bugetele de asigurări sociale, bugetele locale sau, după caz, bugetele fondurilor speciale se reduce cu 25%.

 (3) Prevederile alin. (1) nu se aplică în cazul alocaţiilor de hrană acordate personalului încadrat în instituţiile publice de apărare, ordine publică şi siguranţă naţională pe perioada participării la misiuni în teatrele de operaţii, astfel cum sunt definite la art. 2 lit. a) – d) din Legea nr.42/2004 privind participarea forţelor armate la misiuni în afara teritoriului statului român, cu modificările ulterioare.

 

Art. 3(1) Prevederile art. 1 şi 2 se aplică şi personalului din cadrul Băncii Naţionale a României, Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare, Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private şi Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor.

 (2) Sumele rezultate prin reducerea drepturilor salariale pentru personalul prevăzut la alin. (1), precum şi pentru personalul din autorităţile şi instituţiile publice finanţate integral din venituri proprii se virează integral la bugetul de stat, potrivit mecanismului stabilit prin norme metodologice aprobate prin ordin al ministrului finanţelor publice în termen de 15 zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi.

 

Art. 4 – Prevederile art. 1 – 3  se aplică începând cu drepturile lunii iunie 2010.

 

Art.5 – Începând cu drepturile lunii iunie 2010, cuantumul indemnizaţiei de şomaj stabilit în condiţiile prevăzute de Legea nr.76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru şomaj şi stimularea ocupării forţei de muncă, cu modificările şi completările ulterioare, şi aflat în plată la data intrării în vigoare a prezentei legi sau care se stabileşte sau se repune în plată după suspendare, potrivit prevederilor legale, ulterior datei intrării în vigoare a prezentei legi, precum şi drepturile băneşti care se acordă lunar din bugetul asigurărilor pentru şomaj în funcţie de cuantumul indemnizaţiei de şomaj stabilită potrivit legii, se diminuează cu 15%.

 

Art. 6 (1) Drepturile băneşti prevăzute de art.72, art.731, art.74 şi art.75 din Legea nr.76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru şomaj şi stimularea ocupării forţei de muncă, cu modificările şi completările ulterioare, care se stabilesc ulterior datei intrării în vigoare a prezentei legi, se diminuează cu 15%.

 (2) Convenţiile încheiate în vederea acordării subvenţiei prevăzute la art.78 din Legea nr.76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru şomaj şi stimularea ocupării forţei de muncă, cu modificările şi completările ulterioare, şi aflate în derulare la data intrării în vigoare a prezentei legi îşi produc efectele juridice până la expirarea termenului pentru care au fost încheiate.      

 



Art. 7– (1) De la data intrării în vigoare a prezentei legi, în cuprinsul actelor normative în vigoare, sintagma „pensie socială minimă garantată” se înlocuieşte cu sintagma „indemnizaţie socială pentru pensionari”.

(2) Începând cu data intrării în vigoare a prezentei legi nivelul indemnizaţiei sociale pentru pensionari prevăzută la alin. (1) se stabileşte anual, prin legile bugetare, şi poate fi modificat, în raport cu evoluţia indicatorilor macroeconomici şi cu resursele financiare.

 

 

 

Art. 8 – Începând cu data intrării în vigoare a prezentei legi, Casa Naţională de Pensii şi Alte Drepturi de Asigurări Sociale nu mai contractează bilete de odihnă în anul 2010.

 

Art. 9–(1) Începând cu drepturile lunii iunie 2010, cuantumul brut al pensiilor cuvenite sau aflate în plată, precum şi indemnizaţia de însoţitor pentru pensionarii de invaliditate gradul I, se diminuează cu 15%.

(2) La determinarea cuantumului brut al pensiilor, precum şi a indemnizaţiei de însoţitor pentru pensionarii de invaliditate gradul I, ce vor fi stabilite sau acordate începând cu data intrării în vigoare a prezentei legi, valoarea punctului de pensie utilizată este de 622,9 lei.

 

Art. 10–Începând cu data intrării în vigoare a prezentei legi nu se mai acordă ajutoare sau, după caz, indemnizaţii la ieşirea la pensie, retragere sau la trecerea în rezervă.

 

Art. 11(1) Începând cu data intrării în vigoare a prezentei legi, în sistemul public de pensii, precum şi în sistemele de pensii neintegrate acestuia, dispoziţiile legale privind înscrierea la pensie anticipată şi pensie anticipată parţială nu se mai aplică.

(2) Cererile de înscriere la pensie anticipată şi pensie anticipată parţială, depuse în condiţiile legii, până la data intrării în vigoare a prezentei legi, se vor soluţiona cu respectarea dispoziţiilor legale în vigoare la data depunerii.

 

Art. 12 Începând cu drepturile lunii iunie 2010, cuantumul drepturilor băneşti, acordate sau suportate din bugetul asigurărilor pentru şomaj, sau din bugetul de stat, după caz, pentru persoanele disponibilizate prin concedieri colective, efectuate în condiţiile prevăzute de  actele normative enumerate la art.16 alin.(1), lit.b) – f), cu excepţia indemnizaţiei de şomaj diminuate potrivit art.5, aflate în plată la data intrării în vigoare a prezentei legi sau care se repun în plată după suspendare, potrivit prevederilor legale, ulterior aceleiaşi date, se diminuează cu 15%.

 

Art. 13 Cuantumul indemnizaţiilor acordate în temeiul art.1 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.148/2005 privind susţinerea familiei în vederea creşterii copilului, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.7/2007, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cele care se află în plată la data intrării în vigoare a prezentei legi, începând cu drepturile lunii iunie 2010, se diminuează cu 15%. Dacă din calcul rezultă un cuantum mai mic de 600 lei, se acordă 600 lei.

                       

Art. 14 Începând cu data intrării în vigoare a prevederilor prezentei legi se reduc cu 25% următoarele categorii de drepturi:

a) cuantumul sprijinului statului pentru salarizarea personalului clerical şi neclerical;

b) indemnizaţia lunară, prevăzută la art. 12 alin. (1) din Legea nr.45/2009 privind organizarea şi funcţionarea Academiei de Ştiinţe Agricole şi Silvice „Gheorghe Ionescu-Şişeşti” şi a sistemului de cercetare-dezvoltare din domeniile agriculturii, silviculturii şi industriei alimentare, cu modificările ulerioare;

c) cuantumul indemnizaţiilor acordate membrilor Academiei Române, membrilor Academiei Oamenilor de Ştiinţă din România şi membrilor Academiei de Ştiinţe Tehnice din România.

 

Art. 15 Începând cu data intrării în vigoare a prezentei legi se reduc cu 15% următoarele drepturi:

a) cuantumul sprijinului material acordat urmaşilor membrilor Academiei Române şi urmaşilor membrilor Academiei Oamenilor de Ştiinţă din România;

b) ajutorul lunar pentru soţul supravieţuitor, acordată în temeiul Legea nr.578/2004 privind acordarea unui ajutor lunar pentru soţul supravieţuitor pensionar, cu modificările ulterioare

c) indemnizaţia prevăzută de Legea nr.118/2002 pentru instituirea indemnizaţiei de merit, cu modificările şi completările ulterioare;

d) indemnizaţiile prevăzute de Legea nr. 341/2004  Legea recunoştinţei faţă de eroii-martiri şi luptătorii care au contribuit la victoria Revoluţiei române din decembrie 1989, precum şi faţă de persoanele care şi-au jertfit viaţa sau au avut de suferit în urma revoltei muncitoreşti anticomuniste de la Braşov din noiembrie 1987, cu modificările şi completările ulterioare.

 

Art.16 – (1) Începând cu data intrării în vigoare a prevederilor prezentei legi, se abrogă:

a) art. 78 şi art.79 din Legea nr.76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru şomaj şi stimularea ocupării forţei de muncă, cu modificările şi completările ulterioare;

b) art.12 si 13 din Ordonanţa Guvernului nr.7/1998 privind unele măsuri de protecţie socială a personalului militar şi civil, care se vor aplica în perioada restructurării marilor unităţi, unităţilor şi formaţiunilor din compunerea Ministerului Apărării Naţionale, aprobată cu modificări prin Legea nr.37/2001, cu modificările ulterioare;

c) art.12 lit.a), b) si d), art.121 si art.122 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.95/2002 privind industria de apărare, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.44/2003, cu modificările şi completările ulterioare,;

d) art.2 alin.(1) si (2) din Legea nr.174/2006 privind unele măsuri de protecţie socială a personalului disponibilizat din cadrul Regiei Naţionale a Pădurilor – Romsilva, prin concedieri colective, ca urmare a restituirii pădurilor către foştii proprietari, cu modificările ulterioare;

e) art.7 lit.a) si c) si art.8 din Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr.116/2006 privind protecţia socială acordată persoanelor disponibilizate prin concedieri colective efectuate ca urmare a restructurării şi reorganizării unor societăţi naţionale, regii autonome, companii naţionale şi societăţi comerciale cu capital majoritar de stat, precum şi a societăţilor comerciale şi regiilor autonome subordonate autorităţilor administraţiei publice locale, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.171/2007, cu modificările şi completările ulterioare;

f) art.7 lit.a) si c) si art.8 din Ordonanţa Guvernului nr.9/2010 privind măsuri pentru diminuarea consecinţelor restructurării şi reorganizării unor societăţi naţionale, companii naţionale şi societăţi comerciale cu capital majoritar de stat din domeniul feroviar.

g) Legea nr.482/2006 privind acordarea de trusouri pentru nou-născuţi, cu modificările ulterioare, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1028 din 27 decembrie 2006;

h) Ordonanţa Guvernului nr.5/2010 pentru modificarea art. III alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 3/2007 privind unele măsuri financiar-fiscale din domeniul protecţiei sociale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,  nr. 69 din 29 ianuarie 2010;

i) Legea nr.396/2006 privind acordarea unui sprijin financiar la constituirea familiei, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 892 din  2 noiembrie 2006;

j) Art.25 şi art. 26 din Legea nr.416/2001 privind venitul minim garantat, cu modificările şi completările ulterioare

k) Legea nr. 315/2006 privind stimularea achiziţionării de cărţi sau de programe educaţionale pe suport electronic, necesare îmbunătăţirii calităţii activităţii didactice, în învăţământul preuniversitar.

 (2) Persoanele disponibilizate prin concedieri colective, efectuate în condiţiile prevăzute de actele normative enumerate la alin.(1), lit.b)-f) ale căror drepturi de protecţie socială acordate sau, după caz, suportate din bugetul asigurărilor pentru şomaj, au fost stabilite până la data intrării în vigoare a prezentei legi, şi se află în plată sau se repun în plată după suspendare ulterior acestei date, beneficiază de aceste drepturi în condiţiile prevăzute de respectivele acte normative, astfel cum se aflau în vigoare până la data intrării în vigoare a prezentei legi, diminuate cu 15%.

(3) Pentru naşterile survenite până la data intrării în vigoare a prezentei legi, precum şi pentru căsătoriile încheiate până la această dată, drepturile se stabilesc în condiţiile actelor normative prevăzute la alin. (1) lit. g) – j) şi se solicită la plată până cel târziu la data de 31 august 2010.



 

 

Art. 17 – (1) Prevederile art. 1 –  3, art. 5, art. 6 alin. (1), precum şi cele ale art. 9 –  15 se aplică până la 31 decembrie 2010.

(2) Începând cu data de 1 ianuarie 2011 se vor aplica politici sociale şi de personal care să asigure încadrarea în nivelul cheltuielilor bugetare rezultate ca urmare a aplicării măsurilor de reducere a acestora adoptate în cursul anului 2010, în condiţiile Legii – cadru nr.330/2009,precum şi cu respectarea prevederilor bugetului de stat şi ale bugetului asigurărilor sociale de stat pentru anul 2011.  

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *